FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2020

Bodelning - vem får bostaden?

Om man som gifta inte kan komma överens om vem som ska få behålla/köpa ut den andra. Hur vet man vet som har rätt till huset först o främst.

Om ena parten köpte huset ensam och sen "gav" hälften till den andra spelar det roll? Om den som köpte har 4 egna barn (2 gemensamma) och den som fick äga huset utan att köpa in sig har två barn?

Visst måste det väl spela lite roll att den som köpte det först och "gav" hälften, borde ha mer rätt att få behålla huset? Eller att den personen även har fler barn? Vilket två av dom han har ensam vårdnad om (från ett tidigare förhållande)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

1. Inledande ord

Innan jag går in på detaljerna vill jag säga att det inte finns ett sätt att veta säkert vem som ska få behålla huset (så länge inte detta reglerats i äktenskapsförord/föravtal vilket jag antar inte skett).

Frågan regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Eftersom jag förutsätter att ni inte har ett äktenskapsförord utgör huset s.k. giftorättsgods vilket är det juridiska sättet att säga att det ska ingå i bodelningen (ÄktB 7:1 och 10:1).

2. Specifikt om huset

Förutom att huset utgör giftorättsgods så utgör det er "gemensamma bostad", eftersom det verkar vara fast egendom som ni använder som ert gemensamma hem (ÄktB 7:4 1p).

Det korta svaret på din fråga är att den av er som "bäst behöver" bostaden ska få behålla bostaden (ÄktB 11:8 1st). Detta sker vanligen genom att någon köper ut den andre eller att någon tar huset som en del i likadelningen. Hur avgörs då vem som bäst behöver bostaden?

En helhetsbedömning ska ske. Alltså är alla de omständigheter som du pekat ut relevanta. Särskilt relevant blir nog faktumet att ena parten kommer ha ensam vårdnad om två av barnen. Om den parten även köpte bostaden innan relationen inleddes kommer även detta tala för att den parten ska få behålla bostaden. I övrigt kommer era respektive ekonomiska förhållanden beaktas samt livssituation i övrigt. Av det du sagt så verkar det som att parten som "gav bort" halva huset kommer få behålla bostaden - men det är som sagt omöjligt att förutspå säkert.

Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline. Jag hoppas detta gjort juridiken i vart fall lite klarare.

Adam WinqvistRådgivare