FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/06/2020

Bodelning under betänketid

Hej jag och min exfru är överens om hur vi ska göra våran bodelning. Kan man göra det innan de sex månader utav skiljsmässa träder i kraft. Alltså få färdigt bodelningen och skriva över huset så snart som möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår av äktenskapsbalken (1987:230) vilka bestämmelser som gäller för bodelning.

Bodelning med anledning av skilsmässa ska göras när äktenskapet har upplösts. Den ska dock förrättas genast om någon av makarna begär det under tiden som ett mål om äktenskapsskillnad pågår (9 kap 4 § ÄktB).

Vad kan ni göra?

Regeln innebär att ni inte behöver invänta betänketidens slut för att förrätta bodelning. Men tillämpning av regeln kan ni alltså få färdigt bodelningen utan att behöva vänta i sex månader. Då ni är överens som ur egendomen ska delas upp kan också upprätta ett bodelningsavtal (9 kap 13 §). Eftersom bodelningsavtalet upprättas med anledning av skilsmässa kan ni välja om ni vill registrera det hos Skatteverket.

Vi på Lawline hjälper er gärna med att upprätta bodelningsavtal. Ni kontaktar våra jurister här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Elin AnderssonRådgivare