FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/03/2017

Bodelning under äktenskapsskillnad

Jag och min fru ska skiljas. Nu undrar jag om man kan göra bodelning innan domen vunnit laga kraft?

Jag ska ta över vårat hus och lånen som hör till, men vad jag fått veta är att banken kräver att bodelning gjorts innan dom kan skriva över allt på mig.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning ska som huvudregel ske när ett äktenskap upplöses (9:1 Äktenskapsbalken (ÄktB)). Om ni enbart har enskild egendom och ingen av er begär att ta över bostad eller bohag från den andra maken behövs det dock inte, men detta är inte så vanligt och för er del antar jag att så inte är fallet.

Därav ska ni följa huvudregeln och bodela med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9:2 ÄktB), som ju redan har passerat. Det går med andra ord bra att göra så innan domen har vunnit laga kraft.

Vänligen,

Alexandra TeorellRådgivare