FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/12/2015

Bodelning som sambo, värdeberäkning bostad

Hej,

Ser att ni haft en liknande fråga innan men skulle behöva er hjälp.

Jag och min sambo ska dela på oss och jag ska köpa ut honom ur vår gemensamma lägenhet. Vi kommer alltså att genomföra en bodelning.

Vi äger lika mycket av lägenheten och betalar för närvarande lånen tillsammans, jag kommer att ta över dessa.

Vi köpte lägenheten för 3 010 000 och har fått den värderad till 3 900 000.

Min fråga är om det då är korrekt att beräkna det belopp vilket jag blir skyldig min sambo enligt följande:

3 900 000- 3 010 000= 890 000 (Tänkt vinst)

0,22 * 890 000= 195 800 (Fiktiv reavinstskatt)

694 200/2= 347 100 (Det belopp jag ska betala till min sambo)

Ni får gärna återkomma så snart ni kan!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt sambolagen så när samboegendom ska bodelas, så enligt 12 § beräknas först respektive sambos andel i egendomen. Om ni äger bostaden tillsammans är vardera sambons andel 50%.

Därefter görs den sk skuldtäckningen enligt 13 §, det innebär att om ni delat på lånen med så får ni räkna av halva lånet vardera från er del av lägenheten. Det anges inte i din fråga hur stor lånet är. När man gjort andelsberäkningen och skuldtäckningen så läggs överskottet samman, och delas sedan på två och vardera sambo får hälften. Sedan görs enligt 16 § en lottläggning, där är då man fördelar själva egendomen på respektive sambo utefter hur partena önskar, t ex att den ena får hela servisen och den andra får alla sovrumsmöbler. Men sammantaget sa vardera sambon ha fått egendom för halva värdet på sin lott, även om de inte får halva egendomen just. När det gäller gemensamma bostaden så enligt 17 § ska ett övertagande av den ske genom avräkning om det är möjligt (alltså att den andra sambo får annan samboegendom för samma värde) eller mot att få betalning för sin del, det man brukar kalla för att lösa ut eller köpa ut någon.

I ert fall är bostaden värderad till 3,9 miljoner. Det framgår dock inte hur stort lån ni har, men förenklat så ska du lösa ut din sambo med 3,9 miljoner/2 = 1,95 miljoner, men från detta får du naturligtvis dra av värdet av de lån som du tar över från honom. Skulle det vara så att hans andel av lånet är 1 miljon, ska han alltså få 950 000 kr i reda pengar utöver att du tar över lånet.

Men du måste alltså beräkna hela bostadens värde, och inte enbart värdeökningen (tänkt vinst). Beroende på hur mycket lån som belastar bostaden så kan det i realiteten vara så att det bara är övervärdet som ska delas, men det är omöjligt på mig att svara på utan att veta belåningsgraden. Däremot brukar mycket riktigt latent reavinstskatt och beräknade försäljningskostnader avräknas från värdet, precis som du har gjort. Men det ska avräknas från 3.9 miljoner. Dvs i ditt exempel 3,9 miljoner - 890 000 kr - beräknade försäljningskostnader = avrundat 3 miljoner. 3 miljoner/2 = 1.5 miljon, och från detta ska då vad halva lånet motsvarar dras av (eftersom du tar över sambons del av lånet). Skillnaden mellan 1,5 milj och sambons del av lånet är vad du ska lösa ut honom med i kontanter.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare