FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2016

Bodelning, skattefordran

Hej!

Jag och min man ska separera och undrar hur man gör med skatteåterbäringen. Vi har haft gemensam ekonomi under alla år vi varit tillsammans. Vi e gifta, har inte skrivit på skillsmässopappren. Den ena av oss får 1500:- och den andre 14000 alltså väldigt stor skillnad. Vad gäller här?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om bodelning regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). Vid äktenskapsskillnad ska egendomen fördelas mellan er genom en bodelning, 9:1 ÄktB. Då du inte nämner någonting om äktenskapsförord eller liknande så utgår jag här ifrån att ni inte har någon enskild egendom. All egendom som inte är enskild egendom är så kallat giftorättsgods, 7:1 ÄktB, och allt giftorättsgods ska ingå i bodelningen, 10:1 ÄktB. Särskild egendom undantas dock från bodelningen enligt 10:3 ÄktB. Här i ingår till exempel oöverlåtbara rättigheter såsom vissa fordringar. Även om fordran på återbäring av skatt är oöverlåtbar så har den inte ansetts vara sådan särskild egendom som ska lämnas utanför bodelningen.

Bodelningen görs utifrån de egendomsförhållanden som föreligger när ni lämnar in er ansökan om äktenskapsskillnad, den sk. kritiska tidpunkten, 9:2 ÄktB. Det innebär att om fordringen på återbäring av skatt uppkommit (vilket den bör ha gjort eftersom att ni delgivits vad ni ska få återbetalat) innan ansökan så ska återbäringen ingå i bodelningen.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare