FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/02/2020

Bodelning samt dess dispositivitet

Hej! Ska göra en bodelning pga skilsmässa och jag står som ägare till en vattenskoter och en snöskoter och en bil pga jag fick ett billigare lån än våran grabb kunde få!! Det är alltså hans saker men dessa står på mig.

Kan hon skriva att att det är min enskilda egendom och att hon inte

Kräver halva värdet på dessa saker?

Vi är överens om detta men undrar om det går att göra så? Blir det juridiskt riktigt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Bodelning avseende äktenskap regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). När ett äktenskaps upplöses ska en bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska båda makars giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

Reglerna vid en bodelning är till största del dispositivt, det vill säga att det råder en viss avtalsfrihet. Således kan ni avtala i princip hur ni vill om vilka tillgångar som ska ingå, och vilka som inte ska ingå. Dock finns vissa borgenärsskydd i 13 kap ÄktB som anger att en make inte får avstå tillgångar till skada för sina borgenärer.

För att då svara på din fråga så måste ni inte avtala om att det ska vara enskild egendom eller inte. Så länge ni är överens kan ni avtala om vilka tillgångar ni vill räkna med och inte.

Skulle tillgångarna tagits med skulle inte halva värdet automatiskt övergå till din make, utan först ske en s.k skuldtäckning (11:2), vilket innebär att värdet som återstår efter att skulderna har räknats av ingår i ens giftorättsgods, som sedan blir föremål för en likadelning, 11:3 ÄktB.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle det återstå några oklarheter är du välkommen att ställa ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Sebastian KjellkvistRådgivare