Bodelning sambolagen

Jag och min sambo har separerat för 4 år sedan.

Men vi har inte bodelat pga att vi är oense.

Vi bodde ihop i 15 år.

Vi har köpt några tavlor som han kräver en stor summa pengar för.

Och han anser att de inte ingår i sambolagen pga att de är samlingobjekt.

Han säger att han har kvitto och fraktkostnadsbevis.

Men vi vann dem på en tävling.

Men han kanske stod för lotten.

Fast vi båda köpte lotten tillsammans.

Nu till frågan är det bara hans egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Innan jag besvarar din fråga vill jag bara först klargöra hur jag har uppfattat omständigheterna i ditt fall. Du får rätta mig om det är något jag missuppfattat. Som jag förstår det så menar du att din förre detta sambo köpte en lott i en tävling som gjorde att han vann ett antal värdefulla tavlor. Detta skedde under tiden som ni var tillsammans.

Den lag som gäller i din situation är sambolagen, förkortad SamboL som du hittar här.

För att du ska ha rätt till en del av tavlorna (eller deras värde i bodelningen) så ställer sambolagen följande krav: (SamboL 3, 6, 7, 11 §§)

• Det ska röra sig om gemensamt bohag som ni haft i er gemensamma bostad. Med bohag menas hushållsföremål exempelvis tavlor. Kravet innebär alltså att tavlorna ska ha varit gemensamma och befunnit sig i er bostad.

• Ni ska ha införskaffat bohaget för gemensam användning under den tid ni varit sambor. Det faktum att det var han som köpte lotten spelar ingen roll utan det viktiga är att han inte menade att ha tavlorna för bara sig själv.

• Bohaget får inte vara för fritidsändamål eller sådant att det används av endast en av samborna. Inget av det du beskriver tyder på att så skulle vara fallet.

Utifrån det du beskriver ser jag inget hinder till varför du inte skulle ha rätt till en del av tavlorna. Tavlornas värde är inget som spelar roll enligt sambolagen.

Hoppas att detta besvarade din fråga och återkom gärna igen om något var oklart

Jean NaboRådgivare