Bodelning samboförhållande

Min dotter har separerat från sin sambo. De har ett gemensamt barn.

Lägenheten, en bostadsrätt står på dottern. Lånet har jag tagit och står på mig med lägenheten som säkerhet.

Kostnad för renoveringen ingår också i det lånet.

Bilen de har står på mig så även lånet. De har amorterat några tusen på bostad och bil. Bostaden köptes när de varit tillsammans några år.

Nu kräver han att bostad och bil skall säljas och att han skall ha hälften av pengarna.

Allt i bostaden har min dotter betalat. Dock för deras gemensamma bruk.

Han har ofta varit utan inkomst, självförvållat, men fått sina räkningar betalda av dottern.

Vad har han rätt att kräva? Det är han som flyttat ut.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att de inte har upprättat något samboavtal. Detta innebär att sambolagen blir tillämplig.

Enligt sambolagen är bostad och bohag (möbler, husgeråd och liknande) som införskaffats för gemensamt bruk samboegendom, se 3 § SamboL. Det spelar alltså ingen roll att endast en av samborna har betalat för egendomen. Viktigt att observera är att detta gäller endast bostad och bohag. Bostadsrätten kan därför klassas som samboegendom om den är införskaffad för gemensamt bruk.

En bil å andra sidan kan aldrig räknas som samboegendom, denna är varken bostad eller bohag. Bilen är därför annan egendomoch sambon som inte betalat för denna har ingen rätt till bilen.

Behöver ni mer hjälp om hur ni kan gå vidare i detta råder jag dig att boka en tid: https://lawline.se/boka

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare