Bodelning - samboegendom

Jag och min sambo ska separera och nu bodela.

Vi har en bostadsrätt som han ska ta över och i huslånet har vi även bakat in ett lån som vi tagit för att köpa bil. Han ska behålla bilen har vi kommit överens om och jag undrar då om det lånet ska räknas med i bodelningsavtalet eller ej?

Jag är sjukt stressad och har nog svårt att tänka logiskt men för mig känns det oligist att det ska räknas in då det betyder att jag isåfall går därifrån med -70000 (halva det lånet), men han står kvar med hela bilen och skulle han då sälja den får han ju även hela den vinsten?

Tänker jag tokigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När två sambos flyttar isär sker som du säger en bodelning. Allt som är anskaffat tillsammans är samboegendom och ska därmed delas på hälften, 3 § sambolagen. Därmed ska all egendom som varje person anskaffat ska dras av gentemot de skulder som man har och därefter delas egendomen i hälften, 13 § och 14 § sambolagen. Värdet av bilen kommer därför vara en egendom som har ett värde och som räknas in med allt annat kapital som är samboegendom som sedan dras av för de skulder som ni har. Därför kommer den att ingå, men som en egen post kanske man kan säga, den ligger som en andel i boet. Ni ska helt enkelt skriva upp en lista på den egendom ni äger tillsammans och sedan skriva upp de skulder som finns och därefter dra av de skulder från det plus kapital som ni har. Då kommer ni fram till en summa som ni sedan ska dela i hälften, alternativt att skulderna överstiger kapitalet och då blir det inget att dela på mer än skulder.

Du tänker inte konstigt men det blir lite fel i tankegången eftersom bilen är har ju ett värde när ni skiljer er som ska bokföras och delas på hälften. För du äger fortfarande hälften av bilen vilket betyder att han även måste köpa ut dig från den också. Den ska därmed skrivas som en plus post och har en minuspost eftersom den finns i bostadslånet.

Helt enkelt betyder det att ni måste komma överens om vilken summa som han ska köpa ut dig för. Lättast är kanske för er att gå till banken där ni har era lån och diskutera med dem vad som är den bästa lösningen.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare