FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2019

Bodelning sambo bostad

Hej Om jag äger en villa till 100%, står ensam för lånen. Vid separation, har min sambo rätt till hälften vid en separation? Hur lång tid efter en separation kan han kräva en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer med den gemensamma bostaden?

När ett samboförhållande avslutas, ska samboegendomen vid bodelning delas lika mellan samborna. Samboegendom innefattar bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning enligt 3 § Sambolagen (SamboL). Om du köpte villan innan ni blev sambor kommer den förmodligen inte ingå i en potentiell bodelning. Däremot om den förvärvades under samboförhållandet (eller innan för gemensam räkning) bedöms den som förvärvad för gemensam användning och ska således ingå i bodelningen.

Värt att notera är att sambolagen är dispositiv enligt 9 § SamboL, vilket innebär att sambor kan avtala om huruvida viss samboegendom ska ingå i bodelningen eller inte. Detta gör man genom så kallade samboavtal. Jag utgår dock från att något sådant inte finns här.

Något du dessutom bör veta är att det finns en övertaganderätt av bostaden för den sambon som behöver den bäst, 22 § SamboL. Detta gäller även ifall bostaden inte utgör samboegendom och regeln är inte möjlig att avtala bort. Övertagande blir oftast aktuellt på situationer då exempelvis barn är inblandade eller andra betydelsefulla omständigheter föreligger. Märk dock att övertagandet bara avser gemensam bostad som är bostads- eller hyresrätt.

Hur lång tid efter separationen kan han påkalla bodelning?

En bodelning är inget måste när sambor ska separera. Det krävs att någon av samborna begär det. Denna begäran måste ske inom ett år från och med att samboförhållandet avslutades, enligt 8 § SamboL.

Slutsats: gemensam bostad ska ingå i bodelningen om den förvärvades för gemensam användning och begäran om bodelning måste framställas inom ett år från separeringen.

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines juristbyrå alternativt Lawlines telefonrådgivning.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare