Bodelning sambo

Min sambo skildesig för snart 1 årsedan.

Jag har vart på henne om att göra klart bodelning o skrivbodelningsavtal, händer dock inte mycket med det just nu.

Har en liten undran dock. Dom hade gemensamt lån på ca230000 o en bil.

Dom kom muntligt överens om att han tar bilen o skriver lånet på sig.

Det jag tror gjordes va att han tog nytt lån (som nu e på ca470000) . O använde bilen som handpenning o köpte ny. Sett hände innan pappren va inskickade.

Undrar igentligen va lagen säger i bodelning om detta. Kan min sambo gå med skuld ifrån den bodelningen eftersom de inte finns äktenskapsförord osv på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med ska en begäran om bodelning framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Efter denna begäran ska sambornas samboegendom fördelas mellan dem, 8 § Sambolagen (SamboL). Märk att enbart gemensam bostad och bohag utgör samboegendom, 3 § SamboL. En bil är således inte samboegendom i lagens mening och ska därför inte delas på i bodelningen.

Vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen ska sambons skulder räknas av från det sambon äger av samboegendomen, 13 § SamboL. Vad som sedan blir kvar efter att skulderna dragits av för respektive sambo slås ihop och delas lika på, 14 § SamboL. Är skulderna större än tillgångarna, vilket jag antar att de är här, finns det inget att dela på i bodelningen. Konsekvensen av det är att vardera part behåller sina skulder och tillgångar.

Det är svårt för mig att göra en mer fördjupad bedömning av situationen då jag inte känner till alla omständigheter. Jag hoppas i alla fall att mitt svar var till någon hjälp, i alla fall angående vad som gäller enligt SamboL i din sambos situation. För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att kontakta Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare