FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/10/2018

Bodelning sambo

Hej!

Jag och min sambo ska separera.

Vi är inne på vårat tredje hus. Han har alltid stått som ägare då han tjänar väldigt bra.

Huset vi har idag är köpte vi för 4,2 miljoner.

2 miljoner är betalt kontant.

Nu har han fått för sig att vi ska separera.

Jag har skött allt praktiskt hemma med tvätt, städning, trädgård osv. Alla renoveringar och sånt har vi alltid gjort tillsammans.

Han har skött den här separationen ganska dåligt.

Vad har jag för ekonomiska rättigheter?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vid en separation ska ni räkna samman era respektive andelar i samboegendom. Detta innebär att ni lägger ihop det ni köpt i varsin "hög", vilka ni sedan lägger samman och delar lika mellan, sambolagen 14 §.

Som jag förstår det så köptes huset med tanken att ni ska bo där gemensamt. Detta innebär att huset är samboegendom, sambolagen 3 § och 5 § 1st 1p. Även annan egendom som ni förvärvat för gemensamt bruk, dvs sådant som ni köpt med avsikt att nyttja tillsammans, är samboegendom, sambolagen 3 §. Sådan egendom kan vara möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre som inte är avsett den ena sambons bruk, sambolagen 6 §. Detta är alltså saker som ska läggas i era respektive andelar.

Innan era respektive andelar läggs samman ska dock så mycket räknas av att de skulder som finns täcks. Exempelvis huset: låt säg att skulden på huset fortfarande uppgår till 2,2 miljoner kronor. Eftersom din fd sambo äger huset och har 2,2 miljoner kronor i skulder på detta, så ska dessa 2,2 miljoner kronor räknas av från hans andel av samboegendomen. Då innebär det att hans andel gällande huset blir 2 miljoner (4,2 - 2,2miljoner). Har han annan samboegendom ska denna läggas till beloppet på 2 miljoner kronor. Om din andel uppgår till, låt säg, 400 000kr, ska sedan allt detta läggas samman. Den totala samboegendomen blir då 2 400 000kr, som ska delas lika mellan er, varför ni får 1 200 000kr vardera.

Enligt sambolagen finns också en möjlighet för den sambo som mest behöver det att få bostaden i avräkning på sin lott, om det inte kan anses oskäligt, sambolagen 16 § 2st. Av förarbetena framgår att det anses oskäligt om den andra sambon inte har någon annan egendom som inte ingår i bodelningen.

Att du tagit hand om huset är tyvärr inget som kan användas för att kräva ekonomiska rättigheter. Inte heller det faktum att du varit med på renoveringar i huset, förutom att du har rätt till hälften av husets värde efter avräkning för skulder.

Sammanfattning: ni ska alltså, efter avräkning för era skulder på samboegendomen, dela lika på all samboegendom (huset, möbler, hushållsmaskiner mm som ni köpt för att använda gemensamt). Vad gäller möjligheten att få behålla huset kan jag inte ge ett klart svar då jag inte vet alla omständigheter, men det är något som en domstol kan ta ställning till. Troligtvis är det dock svårt att få huset med avräkning på din lott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare