FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/10/2016

Bodelning sambo

Hej!

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt, tillsammans men för hennes pengar som hennes farföräldrar bidrog med då vi behövde en lägenhet snabbt pga vi var gravida.

Nu 3 år senare så ska vi tyvärr bryta upp och dela på oss, hur går vi tillväga då? Är bostadsrätten 100% hennes då det var hennes farföräldrar som stod för finansieringen, det har även skrivit dokument att pengarna som nyttjades för köpet är min sambos pengar och inte mina. Så jag köper att hon ska ha de pengarna som vi investerade i bostadsrätten men under dessa 3 åren så har värdet stigit betydligt pga renoveringar och bostadsmarknaden i sig självt. Jag tycker det är rimligt att vi tar in en värderingsman som värderar lägenheten och om hon vill bo kvar vill jag att jag ska betalas 50% av det värdet utöver det priset vi ursprungligen betalade för lägenheten.

Till saken hör att vi lånat upp i lägenheten tillsammans för ett bilköp (bara jag har körkort) hur löser vi det enklast? Säljer bilen delar på vinsten och betalar av på lånet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bodelning vid sambouppbrott sker i första om någon av samborna begär det, 8 § Sambolagen. I första hand kan man försöka att komma överans om en bodelning på era egna villkor.

Vid en bodelning ska samboegendomen delas lika, 14 §. Vad som utgör samboegendom regleras i 3 § och är sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning oberoende av vem som faktiskt betalt för det. Det är således irrelevant hur din sambo fick pengarna som användes för köpet, bostaden förvärvades för gemensamt bruk och ska således delas lika. Och värdet är det vid bodelningstillfället eller enligt överenskommelse sinsemellan.

Om du vill veta vad som utgör bohag (6§) så kan du fråga om det i kommentaren :D

För att få ut den summa som ska delas lika mellan samborna, måste först vardera sambons andel i samboegendomen räknas ut, 12 §. Vid beräkningen av sambornas andelar, ska eventuella skulder dras bort från samboegendomen. Det som sedan återstår av samboegendomen efter skuldavräkningen ska delas lika mellan samborna enligt 13§ och 14 §.

Det är alltså värdet på samboegendomen som delas lika och fördelningen av själva egendomen behöver inte delas på hälften. Om en av samborna skulle vilja ha bostaden för sig, får sambon ersätta den andra sambon med värdet på halva samboegendomen.

Med vänliga hälsningar

Alban DautajRådgivare