FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/11/2013

Bodelning pga dödsfall

Min mor köpte ett fritidshus innan hon gifte sig med min far (hon står ensam på lagfarten). Tillsammans får dom mig och min syster. Mina föräldrar skiljer sig och gifter om sig. Fritidshuset följer med min mor och står fortfarande på henne men nyttjas naturligtvis av hennes nya man också. Min far är alltså helt ute ur bilden men min mor får ett nytt barn med den nya maken. Hur kommer fritidshuset (eller värdet) fördelas i en bodelning efter min mor? Det finns inga ytterligare ägandedokument skrivna.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Då din mor fortfarande är ägare till huset får vi anta att hon vid bodelningen med din far fick huset.

När en make avlider sker en bodelning för att avgöra vad som tillhör kvarlåtenskapen och vad som tillhör den efterlevande maken. Huvudregeln är att all egendom som inte är enskild egendom ska ingå i en bodelning och för att en egendom ska anses vara enskild krävs något sorts handling som anger det, exempelvis ett äktenskapsförord.

Om det inte finns någon handling som visar på att huset är din mors enskilda egendom kommer det alltså att ingå i bodelningen med hennes make. Då kommer de tillgångar som finns att delas mellan makarna och det beror på vad det finns för andra tillgångar om din mors dödsbo tillskiftas själva huset, värdet kommer att delas oavsett.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare