FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/06/2018

Bodelning och skevdelningsregeln

Hej

Jag och min fru ska skiljas efter endast 2år som gifta.

Innan vi ingick äktenskap så ägde jag 1st fastighet och min fru 1st fastighet.

Under vår tid som gifta så har min fru avyttrat sin fastighet och vi bor numera i min fastighet.

Min fru har i samband med försäljningen av sin fastighet, betalt in alla skatter och avgifter. Och är således skuldfri.

Vinsten från hennes fastighet, ansåg hon vara hennes, vilken hon även behöll på sitt privata sparkonto.

Nu när vi ska skiljas, så vill hon ha halva min fastighet i bodelningen som stundar.

Min fastighet är värderad till ca 2.800.000kr och belåningen på denna är 1.500.000kr.

Fastigheten är även "smittad" med ett uppskov på 453.924kr

För att allt nu ska gå rätt till kring denna bodelning och fastighet så har förstått att jag skulle kunna använda mig av skevdelningsregeln.

Behöver jag då endast räkna med 20% av överskottet från fastigheten som förmögenhetsmassa?

Kan jag utnyttja uppskovet till någon fördel i denna bodelning?

Utöver denna fastighet har jag även ett lån jag tog på 400.000kr för att köpa oss vars en bra bil.

Värdet av den bil som är köpt åt min fru är vad jag har förstått ett + i hennes förmögenhetsmassa i bodelningen, medans skulden fortfarande tillfaller mig som en -post

Är då värdet av min bil, mitt som + i förmögenhetsmassa, medans skulden tillfaller mig i -post

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

De regler som gäller i din situation regleras i äktenskapsbalken förkortad ÄktB. Jag ser att du har ett antal frågor och jag kommer att behandla dem i underrubriker.

Din frus fastighet

Du nämner att din fru sålt sin fastighet och satt in pengarna på ett privat sparkonto. Som huvudregel så gäller att all egendom är giftorättsgods och ska ingå i bodelningen, alltså delas lika mellan er (ÄktB 7:1 & 10:1). Det är bara enskild egendom som inte ingår i bodelningen (ÄktB 7:2). Vem som äger vad spelar ingen roll. Om det inte på något sätt framgått att hennes bostad varit enskild egendom så ska dess värde, alltså det som finns på hennes privatkonto ingå i er bodelning. Egendom kan bli enskild på ett antal sätt: det kan finnas ett äktenskapsförord som anger detta, ett gåvoavtal eller ett testamente (ÄktB 7:2).

Din fastighet och dess belåning samt uppskovsbeloppet

Din fastighets värde kommer ingå i bodelningen men du kommer att få s.k. skuldtäckning för fastigheten, d.v.s. en summa som motsvarar den skuld du har för fastigheten kommer att sättas undan och tillräknas dig (ÄktB 11:2).

Uppskovsbeloppet

Skulden som uppskovsbeloppet innebär brukar delas lika mellan makarna. Sedan så följer skulden med fastigheten, d.v.s. den maken som får fastigheten får också skulden. Den andre maken blir då skyldig att betala halva uppskovsbeloppet till den som har fastigheten och blir då fri från denna skuld.

Skevdelningsregeln

Den s.k. skevdelningsregeln är en jämkningsmöjlighet som finns i ÄktB 12:1. Fastän den inte uttryckligen nämns i lagtexten så brukar denna metod användas ofta i domstolar, men dock inte alltid. Metoden innebär att makarnas egendom som ska ingå i en bodelning ökas succesivt under en femårsperiod. Detta innebär att om man varit gift i ett år så ingår 20% av egendomen, två år 40%, tre år 60% och så vidare. Det är endast nettogiftorättsgodset, alltså allt giftorättsgods med avdrag för de skulder man har som man räknar på.

Jag ger dig ett exempel för att underlätta. Om vi säger att du endast har din fastighet med dess lån som din tillgång och din fru endast sitt privatkonto så skulle det innebära:

Från din sida så kommer du få skuldtäckning för 1 500 000 kr och 2 800 000 – 1 500 000 = 1 300 000 kr kommer att vara din tillgång. Från detta tas i och med att ni varit gifta i två år 40 % som ska ingå i bodelningen, vilket blir (1,3 milj. *0,4) 520 000 kr. övriga 60 % behåller du.

Från din fru så tas 40% av det hon har på sitt sparkonto.

Summorna slåss sedan ihop och delas lika mellan er.

Bilköpet

Som jag har förstått dig så har du tagit på dig ett lån på 400 000 kr för vilket du köpt en bil till dig och en till din fru och du undrar hur detta ska räknas i bodelningen när lånet står på dig.

Som jag nämnt tidigare så spelar ägandet ingen roll. Jag uppfattar situationen så att ingen av bilarna gjorts till enskild egendom, det är din fru som äger en och du som äger den andra.

Bilarna kommer då mycket riktigt ingå i bodelningen som ett plus på din respektive din frus sida. Hela skulden kommer vara ett minus på din sida. Du kommer dock att få skuldtäckning för denna, alltså egendom som motsvarar skuldens storlek kommer att sättas undan för dig så att du har råd att betala lånet (ÄktB 11:2).

Hoppas detta underlättade och hör gärna av dig igen om något var oklart eller om jag förstått dig fel

Jean NaboRådgivare