FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2019

Bodelning och övertaganderätt för sambor

Hej, jag har haft en sambo sedan början av juni 2018 som jag separerade med i dec 2018. Jag köpte min lägenhet i Mars 2018 innan jag träffade henne och renoverade den i 3 månader. Hon hade en hyresrätt som hon bodde i men blev sjukskriven och hade svårt att betala hyran varpå hon flyttade in hos mig med sina barn och hyrde ut sin lägenhet i andrahand. Hon blev sen av med lägenheten pga att hon hyrt ut den utan tillåtelse.

Under hösten så pratade vi om att hon skulle få köpa in sig i lägenheten men så blev aldrig fallet och i december 2018 gjorde jag slut men sa att det gick bra att hon bodde kvar medans hon letade efter boende. Under den här tiden så bråkade, sparkade, rev hon mig, hon tog min bil utan tillåtelse och försvann 24 timmar ett par gånger vilket ledde till att jag flyttade till mina föräldrar med mina barn i en och en halv månad.

Jag smsade henne någon gång i veckan under den här tiden och frågade hur det gick med bostadsletandet, i slutet av januari så fick jag ett sms där hon skrev att om jag gav henne 5000 kr så skulle hon flytta ut om en vecka (hon hade hittade boende för 3 mån). Jag swishade pengarna och hon flyttade. Hon har kvar kartonger och lite annat i ett rum och är skriven i lägenheten fortfarande, jag har sagt att sakerna kan vara kvar i 3 mån från 1 feb-30 apr. Nu menar hon att hon ska flytta in igen om hon inte hittar nytt boende och jag vill absolut inte ha in henne igen, har hon någon rätt att flytta in igen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom frågan rör dig och din f.d. sambo som du bodde tillsammans med i ett parförhållande och hade gemensamt hushåll med, är sambolagen tillämplig (1 § sambolagen). Enligt sambolagen upphördes ert samboförhållande när du flyttade ut (2 § sambolagen). När ett samboförhållande upphör kan det, på begäran av någon av samborna, göras en bodelning varigenom er gemensamma bostad och möbler delas mellan er (8 § sambolagen). Detta förutsätter att bostaden och möblerna utgör samboegendom, d.v.s. att ni har köpt det för gemensam användning (3 § sambolagen). Eftersom du berättar att du köpte lägenheten innan hon flyttade in och att hennes ägodelar ligger skilda i ett eget rum, är denna regel inte tillämplig.

Däremot finns det en annan regel i sambolagen som föreskriver att din sambo har rätt att överta din lägenhet under vissa förutsättningar (22 § sambolagen). Hon måste visa på dels att hon är den av er som är i störst behov av lägenheten, och dels att det vore skäligt om hon tar över lägenheten. Då jag inte kan uttolka att ni har gemensamma barn, måste det föreligga synnerliga skäl för att hon ska anses vara i störst behov av lägenheten. Synnerliga skäl är ett mycket högt ställt krav. Enligt en rad rättsfall kan det föreligga synnerliga skäl om hon t.ex. lider av psykisk sjukdom och/eller har ekonomiska svårigheter. Notera att dessa rättsfall tar sikte på hyresrätter, varför ersättning inte behöver utges för lägenhetens värde. Om det handlar om en bostadsrätt, som i ditt fall, måste i princip hela marknadsvärdet betalas till dig. Om ekonomiska svårigheter föreligger torde det därför inte bli aktuellt med ett övertagande i sambolagens mening. I övrigt måste hon framställa anspråket på övertagandet senast tre månader efter att hon lämnade lägenheten.

Sammanfattningsvis har hon inga rättigheter enligt sambolagen att flytta in hos dig återigen. Det följer inte heller av andra lagar att hon har sådana rättigheter.

Med vänlig hälsning,

Linda LaRådgivare