Bodelning och lägenhet för sambor

Hej,

Jag och min sambo kommer troligen separera och jag undrar vad jag har rätt till vad gäller lgh.

Vi har gemensamt köpt en bostadsrätt. Äger den 50/50, han har dock lagt in ca. 150.000 kr mer än jag.

Lgh har idag ett marknadsvärde på 4.500.000 kr. Den summan är statistik från området. Vi har lån på 760.000 kr. Vi gör en vinst på ca. 1.500.000. Jag har 2 barn sen tidigare relation varannan vecka.

1. Då jag har barn som fortf går i skola i området vill jag bo kvar, helst i vår gemensamma lgh för att slippa riva upp barnen. Dock måste jag då lösa ut honom och har svårt att få så högt lån då jag har barn och kalkyl räknas på hög ränta. Har jag rätt till någon ekonomisk fördel i detta läge iom att jag har barn?

2. Gäller det marknadsvärdet på lgh som finns som statistik hos bankerna eller måste man ta dit egen mäklare?

3. Finns det nån lösning på hur jag kan få ihop pengar att köpa ut honom, tex han tar lån och jag betalar honom månadsvis? Nån går i borgen? Mina föräldrar tar lån som jag betalar? Annat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Påverkar barnen situationen?

Att ha vårdnad om barn kan vid en eventuell tvist göra det troligare att du får köpa ut din sambo än att din sambo får köpa ut dig, det påverkar dock inte hur mycket som ska betalas eller något liknande.

Värderingen av lägenheten

Det finns inga direkta regler om hur lägenheten ska värderas. Det vanliga är att man ber en mäklare att göra en värdering, men om båda parter är överens kan man göra på annat sätt, tex använda taxeringsvärdet eller någon annan värdering.

Kan man göra betalningen på något annat sätt?

Det finns inte heller några regler om hur betalningen ska ske. Det kan ni komma överens om hur ni vill. Det vanliga är att man lånar pengar från tex bank eller sina föräldrar och betalar hela summan direkt. Men som du säger kan, om han går med på det, kan du betala honom månadsvis, ungefär som du lånat av honom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare