FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/08/2013

Bodelning och kritisk tidpunkt

Jag har skiljt mig och i samband med bodelning framkommer att min fru gjort stora överföringar från vårt gemensamma huskonto till sitt eget privata aktiekonto. Hon har äktenskapsförord för samtliga sina aktier. Det rör sig om flera hundra tusen kronor. Hon hävdar att det är hennes enskilda egendom. Får hon verkligen göra på detta vis att ta från vårt gemensamt konto och överföra det till sitt enskilda konto?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vid bodelning på grund av äktenskapsskillnad ska beräkningen göras utifrån de egendomsförhållanden som gäller den dag då talan väcks, 9 kap 2 § ÄktB. Om överföringarna har gjorts efter den dagen är hon redovisningsskyldig och får inte minska giftorättsgodset till sin fördel.

För att undkomma den missbruksmöjlighet som finns om överföringarna görs innan dagen för talan har 11 kap 4 § ÄktB införts. Där stadgas att en make inte får i "inte obefintlig omfattning" använda giftorättsgods för att öka värdet på sin enskilda egendom. Denna reglering gäller tre år tillbaka i tiden från den dag då talan väcks. Om överföringarna din maka gjort faller inom 11 kap 4 § ÄktB ska dessa inte beaktas vid bodelningen, utan värdet på ert giftorättsgods ska räknas som om överföringarna inte gjorts.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsingar,

Lawline RådgivareRådgivare