FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/08/2018

Bodelning och bostad vid upphörande av samboförhållande

Jag och min sambo (inte gifta) ska separera. Jag står på lånet och är den enda som har betalt och amorterat på lånet. Vi står båda som ägare till bostadsrätten. Jag vill bo kvar. Om vi inte kommer överens om hur bodelningen ska fördelas, måste vi anlita en jurist/advokat då? Kan han tvinga mig att sälja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då det rör sig om upphörande av ett samboförhållande blir Sambolagen tillämplig och lagrum som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Bodelningsförättare
Det finns inget tvång på att en så kallad bodelningsförättare måste anlitas. Däremot framgår av sambolagen att en bodelning ska göras om någon av er begär det inom ett år efter det att samboförhållandet upphör. Se 8 § sambolagen.

Därefter följer av 26 § att vissa i äktenskapsbalken angående bodelningsförättare gäller även sambos. I bestämmelsen framgår exakt vilka lagrum det rör sig om.
En av de bestämmelser som gäller sambos är 17 kap. 1 § i äktenskapsbalken där det framgår att i det fall ni inte kan enas om en bodelning ska domstolen, på ansökan av någon av er, förordna någon att vara bodelningsförättare. Sambor kan alltså ansöka om att tingsrätten ska utse en bodelningsförättare.

Bostad
Av 16 § Sambolagen framgår att den som bäst behöver bostaden har rätt att överta denna. Vem som bäst behöver bostaden kan bero av olika saker, till exempel vem som har lättast att få tag på en ny bostad, om någon av er kommer att ha barn boende hos sig m.m. Men övertagandet ska med hänsyn till omständigheterna anses skäligt.

Beroende på hur mycket du har rätt till vid en bodelning (dvs. vilket värde egendomen du får genom en bodelning ska motsvara), kommer du att få lösa ut din partner.

Exempel: vid en bodelning finns samboegendom till ett värde av 400 000 kr. Ni har då rätt till egendom motsvarande 200 000 var. Om du ska överta bostaden som är värd 300 000 kommer du alltså få betala din partner 100 000.

När det gäller bostaden, som kan vara av betydande värde kan du få skäligt anstånd med betalningen om du ställer godtagbar säkerhet för denna. Det följer av 17 § sambolagen.

Tvångsförsäljning?
En sambo har enligt 23 § sambolagen inte rätt att utan den andres samtycke avhända sig en bostad som utgör samboegendom. Av 24 § framgår dock att domstolen kan tillåta åtgärden på ansökan av den som vill företa denna, men under pågående bodelning där du kan få rätt att överta bostaden är det högst troligt att bodelningen kommer att gå före.

Jag hoppas att detta ger svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare