Bodelning och bodelningsförrättare i samboförhållande

Hej jag och min ex partner äger en bostadsrätt ihop där vi båda lagt exakt lika mycket i handpenning och vi båda står på lånet, och vi har betalat allt 50/50! Jag vill få lägenheten värderad och är mer än villig att betala de nya priset för att lösa ut henne men hon vägrar sälja sin halva till mig! Kan hon tvinga mig att sälja bostadsrätten genom att vägra att överlåta sin halva till mig?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning förrättas om någon av samborna begär det, en sådan begäran ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde, 8 § SamboL. Ett samboförhållande upphör bland annat då samborna flyttar isär,2 § SamboL.Under förutsättning att ert samboförhållande upphörde för mindre än ett år sedan kan du kräva att en bodelning ska göras.

Eftersom att ni inte verkar komma överens om hur ni ska göra med er bostadsrätt kan du ansöka hos tingsrätten om en bodelningsförrättare, 26 § SamboL. Bodelningsförrättaren fattar sedan beslut om vad som ska ingå i bodelningen, hur samboegendomen ska värderas samt hur den ska fördelas mellan er, 17 kap. 6 § 2 st ÄktB.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Jakob MelanderRådgivare