FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/12/2018

Bodelning och att köpa ut den ena från huset

Hur räknar man .

vi ska gå skilda vägar och hon ska bo kvar .

vi sålde ett hus 2017 och fick ca280000 var efter skatt

köpte nytt hus 2017 för 270500

renoverat för 351000

hur mycket ska hon lösa ut mig med?

bohaget är vi överens om så det är bara huset frågan gäller.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du berättar att ni ska gå skilda vägar och beträffande er gemensamma bostad gäller detsamma om ni har varit sambor eller gifta, däremot skiljer sig annat i bodelningen.

Om ni ska göra en bodelning i dagsläget och ena personen ska bo kvar i bostaden, då ska den personen köpa ut den andra.

Det ni gör då är att titta vad ni har för skulder på huset, om ni exempelvis tagit lån. Om ni sålde ert tidigare hus för ett högre belopp än vad ni köpte det nya huset för, kan det ju vara så att ni inte har tagit något lån.

Översiktligt sätt så får ni titta på vad huset har för marknadsvärde, vad skulle ni få för det om ni sålde det nu. Från det beloppet ska ni sedan dra av de skulder som är kopplade till huset, om det finns. (se 11 kap 1-3 §§ äktenskapsbalken om ni är gifta och 12-14 §§ sambolagen om ni är sambor.) Personen som bor kvar i huset kanske exempelvis tar över lånet om det finns något.

Det ni ska göra är att dra av de eventuelle skulderna från marknadsvärdet av huset. Det belopp som blir över ska ni sedan dela på två. Det belopp som ni då får är det varderas del av värdet i huset och alltså det belopp som ditt ex ska köpa ut dig för. Då hen behåller huset med det värdet och tar ansvar för att betala för de eventuella skulder som ni har, så köper hen ut dig för hälften av det som blir över.

Om ni inte har några skulder kopplade till huset så tar ni bara reda på marknadsvärdet på huset, delar det värdet på två och det belopp ni då får fram är det som ditt ex ska köpa ut dig för. Om vi som exempel säger att huset ni köpte 2017 är värt 600 000 idag, så har ni rätt till 300 000 var, vilket också är det belopp ditt ex ska köpa ut dig för då.

Hur det blir i ert fall beror därför på vad huset är värt idag och om ni har några skulder kopplade till huset i så fall och hur ni vill lösa de skulderna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare