Bodelning och arvskifte med testamente eller gåvoavtal så att ett barn ska ärva viss egendom

Hej, jag undrar hur lagen ser ut angående arv av ett hus. Min pappa har två barn i ett tidigare äktenskap och sedan mig ihop med min mamma, de är fortfarande gifta. När de träffades köpte min mamma huset av min pappa och har betalt av det så att det ska bli enskild egendom. De har äktenskapsförord att huset är hennes. Nu vill de att jag ska ärva huset men mina två halvsyskon påstår att detta inte är möjligt och kräver att få vara delägare i huset. Hur kan detta lösas? Båda mina föräldrar är fortfarande i livet.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

De regler som gälller i din situation finns dels i äktenskapsbalken, förkortad ÄktB och ärvdabalken, förkortad ÄB. Jag kommer att först att beskriva vad som sker om någon av dina föräldrar skulle dö och hur huset då skulle ärvas. Sedan kommer jag ge dig tips på sätt som du kan göra för att se till att huset ärvs av just dig.

Hur fördelas dina föräldrars saker ifall någon av dem skulle avlida?

I det fall att någon av dina föräldrar skulle avlida så skulle detta innebära att deras äktenskap tar slut och en bodelning kommer att göras (ÄktB 1:5 & 9:1). En bodelning innebär att alla dina föräldrars giftorättsgods, oavsett vem som äger dem delas lika mellan dem (ÄktB 10:1 & 11:3). I de flesta fall brukar all egendom, alltså alla saker dina föräldrar har, oavsett vem som äger dem anses vara giftorättsgods. Det är bara s.k. enskild egendom som lämnas utanför bodelningen. Vad som är enskild egendom brukar ofta framgå genom att man genom exempelvis äktenskapsförord avtalat om att egendomen ska vara enskild eller att det finns ett gåvoavtal av vilket detta framgår.

Dina föräldrars äktenskapsförord

Du nämner att dina föräldrar har ett äktenskapsförord vilket nämner att huset ska vara din mammas. Detta skulle kunna ses som att huset blivit enskild egendom. Jag skulle dock råda dig att förtydliga detta ytterligare så att det verkligen framgår att huset är din mammas enskilda egendom. På så sätt blir det lättare att bevisa vad som gäller ifall en tvist skulle uppstå.

Lawline kan hjälpa till att upprätta ett äktenskapsförord till ett bra pris (https://avtal2.lawline.se/)

Hur fördelas sedan arvet?

Det en make eller dess dödsbo har sedan efter bodelningen samt eventuell annan egendom som hen har (exempelvis enskild egendom) utgör seden det som inom juridikens kallas makens kvarlåtenskap. Arvsfördelningen kan se ut på lite olika sätt beroende på vem av dina föräldrar avlider först. Jag kommer att gå igenom båda fallen.

I det fall din pappa avlider först

Kvarlåtenskapen efter din pappa kommer att gå till din mamma och det är först efter att din mamma avlidit som du kan ta del av din pappas arv (ÄB 3:1). Dina halvsyskon har dock rätt att få ut sitt arv efter sin pappa direkt. Som jag har förstått det så är du och dina halvsyskon de enda barn din pappa har, vilket inom juridiken brukar kallas att ni är hans bröstarvingar (ÄB 2:1). Ni får då dela på din pappas kvarlåtenskap och får en tredjedel var medan din tredjedel går till din mamma. I det fall att din mamma din tredjedel. Det kan också vara värt att nämna att din mamma efter arvsfördelningen ska tillsammans med det hon har ska ha egendom som motsvarar fyra prisbasbelopp, även kallat "stora prisbasbeloppsregeln". År 2018 uppgick prisbasbeloppet till 45 500 kr (scb.se) vilket innebär att din mamma ska ha rätt att få minst 182 000 kr och räcker inte det hon fått så tas denna del från dina halvsyskon som då får rätt till en andel i den kvarlåtenskap som så småningom kommer att få finnas efter din mamma. I och med att din mamma äger ett hus som troligtvis är ganska dyrt så behöver du troligtvis inte tänka på denna regel.

Om jag har förstått allt rätt så är du din mammas enda barn, vilket innebär att när hon avlider så får du all hennes kvarlåtenskap inklusive huset (ÄB 2:1). Dina halvsyskon har ingen rätt att ärva efter din mamma och kan därför inte få huset.

I det fall att din mamma avlider först

I det fall att din mamma avlider först så kommer arvsfördelningen ske på ett liknande sätt som om din pappa hade avlidit först. Din pappa kommer att få ärva din mammas kvarlåtenskap före dig och du kommer att ha rätt till en andel i den kvarlåtenskapen som kommer finnas så småningom efter honom.

När din pappa ärvt din mammas kvarlåtenskap så har han fri förfoganderätt över denna (ÄB 3:2). Han får inte testamentera bort kvarlåtenskapen men han får ända använda den och kan således göra att den minskar. Han kan exempelvis sälja huset.

När din pappa sedan avlider så har du rätt till det som motsvarade din mammas andel när han fick hennes kvarlåtenskap. Hade din mamma exempelvis 500 000 kr och din pappa 400 000 kr så utgör din mammas andel 500 000/900 000=5/9. När du fått din andel så fördelas det som finns kvar av din pappas kvarlåtenskap lika mellan dig och dina halvsyskon vilket innebära att ni får en tredjedel var. Har den kvarlåtenskap din pappa haft minskat under hans livstid så kanske inte det du får i arv inte motsvarar husets värde vilket innebär att du då inte kan få huset.

Som du ser så finns det här en del problem och jag kommer nu nedan att skriva olika sätt på hur du kan lösa detta.

Skriva över huset på dig

Ett sätt skulle kunna vara att din mamma redan nu ger dig huset så att du äger det. Detta kan exempelvis ske som en gåva. (Lawline kan hjälpa till med ett gåvoavtal, se länken ovan)

En gåva av ett sådant slag ses som utgångspunkt som ett förskott på arv, det minskar alltså det arv du kommer att få efter din mamma men i och med att du för tillfället är det enda barnet och den enda som kommer att ärva efter din mamma så spelar detta ingen roll (ÄB 6:1). Det kan ändå vara bra att skriva att gåvan inte ska ses som förskott på arv i det fall att din mamma skulle få ett till barn och du inte vill att din arvsandel ska minska.

Skriva testamente

Din mamma skulle också kunna skriva ett testamente om att huset skulle tillfalla dig. Detta kallas ett legat (ÄB 11:10). I ett sådant fall får du huset före resten av arvet fördelas (ÄB 11:2). Dock så måste stora prisbasbeloppsregeln vara uppfylld, din pappa måste alltså efter bodelningen efter din mamma ha minst 182 000 kr, annars så kan testamentet påverkas för din pappa ska få denna summa.

Det ställs ett antal formkrav på ett testamente, testamentet ska vara skriftligt och bevittnas av två vittnen, ÄB 10:1. Lawline kan hjälpa dig med ett testamente, se länken ovan.

Sammanfattning

Som det ser ut nu så är det inte säkert att du får ärva huset efter din mamma. Jag skulle råda dina föräldrar att ytterligare förtydliga äktenskapsförordet om att huset ska vara enskild egendom. Sen så bör din rätt att ärva huset antingen regleras genom ett testamente eller genom ett gåvoavtal. Vad du väljer beror på vad som passar dig bäst men i och med att dina föräldrar kanske vill bo kvar i huset så kan testamente vara att föredra.

Nu blev det tyvärr ett ganska långt svar men jag hoppades att det ändå underlätta och tveka inte att skriva en kommentar eller ställa en ny fråga om något var oklart.

Jean NaboRådgivare