Bodelning mellan sambor som är oense

Jag och sambo separerade för nästan 9 månadersen. Jag har stått bostadslös, men äntligen hittat en lägenhet nu. Mina möbler och de möbler som köpts till vårat dåvarande gemensama hem finns kvar i lägneheten.

Jag har skrivit en lista på saker jag "vill" ha och vad jag kan tänka mig. Allt för att kunna kompromissa. Men finns ett problem, jag får inte komma in i lägenheten för henne. Vad kan man göra? Är ju inte så att jag har exakt alla möbler eller delade tillgångar i huvudet som jag minns på rak arm. Måste jag önska en bodelning då, för att få rätten till allt vi ska dela? Eller finns det något annat sätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid bodelning är det samboegendom som ska delas mellan er. Samboegendom utgörs av bostad och bohag som är införskaffade för gemensam användning. Möblerna som du nämner och som gemensamt köpts till er gemensamma bostad är att anse som samboegendom.

Du kan begära bodelning för att få rätt till det du har och med tanke på att ni (utifrån din fråga) inte kommer överens samt att du inte får komma in i lägenheten vore det lämpligt att ansöka om bodelningsförättare. Det gör du genom att skicka in en ansökan till tingsrätten. Mer info om det här. Då ni som sagt inte verkar komma överens är detta nog den enda rimliga vägen att gå för att du ska få rätt till din del av samboegendomen.

Ni kan även få hjälp av en jurist med att göra en bodelning i enlighet med sambolagen. Här kan du boka tid med en av våra jurister.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare