bodelning mellan sambor

Hej! Min syster är på väg att separera från sin sambo. De köpte ett hus 2009 för 2,5 miljoner. Hon lade in 400 000. Han resten. Inget samboavtal finns.

Hon måste ordna eget boende för sig och barnen och han har inte råd att bo kvar.

Han påstår att hon bara ska få det hon har lagt in i huset plus hälften av vinsten. Men i min värld har hon rätt till hälften av försäljningsvärdet, då inget samboavtal finns.

Vad gäller?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler mellan sambor finns i sambolagen (SamboL).

Sambolagen är dispositiv, vilket innebär att den i stort sätt kan avtalas bort. Detta görs genom upprättandet av ett samboavtal, enligt 9 § SamboL. Eftersom ett samboavtal inte finns ska därför lagen tillämpas.

När ett samboförhållande upphör ska bodelning ske om en sambobegär det enligt 8 § SamboL. Bodelningen går ut på att all samboegendom delas lika mellan samborna. Med samboegendom avses sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning, enligt 3 § SamboL. Som jag uppfattar det köpte de huset tillsammans för att vara deras gemensamma bostad. Detta innebär att huset kommer tas upp i bodelningen. Av 13 och 14 §§ SamboL framgår att skulder som hänför sig till egendomen ska dras av på den och att det som finns kvar av samboegendomen efter att skulderna dragits av ska läggas samman och delas lika mellan samborna. Din syster har alltså rätt till att få hälften av värdet på huset efter att eventuella skulder dragits av.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare