FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/01/2018

Bodelning mellan sambor

Hej!

Min sambo och jag ska separera. Vi har varsitt lån på huset vi köpte2009 och har bott i sedan dess, men han betalade även en kontantinsats på 1 miljon vid köpet och har även betalat all renovering på 3,5 miljoner kontant. Vad jag förstår ska värdet på huset delas lika oavsett vem som betalat vad då det inte finns samboavtal?

Ingår kyl/frys/bergvärmepump och liknande i husets värde, eller går det under hushållsmaskiner/bohag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har delat upp din fråga i två delar för att göra svaret så lätt att förstå som möjligt.

Ska bostaden delas lika mellan sambor?

I en bodelning mellan sambor ska som utgångspunkt all samboegendom ingå och det sammanlagda värdet av samboegendomen ska sedan delas lika mellan samborna (se sambolagen 14 §). En bostad kan bli samboegendom om den köps av en eller båda samborna för att användas som gemensam bostad. Huset som ni tillsammans äger räknas alltså som samboegendom. Det stämmer att det inte spelar någon roll om den ena sambon har har betalat mer än den andra. Så länge ni inte har ingått ett samboavtal är det alltså likadelning som gäller. Om din sambo fortfarande hade haft skulder för renoveringen av huset skulle du däremot kunnat bli betalningsansvarig för halva skulden, då ni äger huset tillsammans. Detta blir dock inte aktuellt i ditt fall eftersom din sambo betalade renoveringen kontant. Ni ansvarar dock själva för att era respektive lån som ni tog när huset köptes betalas.

Ska värdet av viss egendom tas upp som bohag eller fastighetstillbehör?

Saker som kylskåp och frys kan i juridisk mening räknas både som samboegendom (bohag) och som fastighetstillbehör. När den som äger en fastighet tillför fastigheten t.ex. ett kylskåp, blir detta automatiskt tillbehör till fastigheten och ska därmed ingå i fastighetens värde. Eftersom det är du och din sambo som äger huset skulle jag säga att kylskåp och frys ska ingå i husets värde. Detsamma gäller bergvärmepumpen. I jordabalken 2 kap. 2 § kan du läsa mer om vad som räknas som fastighetstillbehör. Det rör sig främst om saker som kan klassas som "fast inredning".

Vad gäller bohag är det endast sådana saker som någon av er köpt till ert gemensamma hem under tiden som ni var sambor som ska ingå i bodelningen. Kylskåp etc. blir dock fastighetstillbehör och ingår även om någon av er ägde det redan innan ni flyttande ihop. Annat som kan räknas som bohag (och som inte kan räknas som fastighetstillbehör), t.ex. en soffa, bord, stolar och tavlor ska bara ingå i bodelningen om någon av er eller båda tillsammans har köpt detta för att det ska användas gemensamt av er båda, se sambolagen 3 och 6 §.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga! Om du fortfarande undrar över något är du välkommen att lämna en kommentar här i kommentarsfältet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare