Bodelning mellan sambor

Hej!

Jag har nyligen gått ifrån min FD sambo i slutet av November 2016.

Vi är oense då det kommer till bodelning.

1. Vi köpte en bostadsrätt tillsammans 2015-03-01, men då jag hade en anmärkning hos Kronofogden vid köptillfället så står jag inte med som ägare. Mitt ex står på 10% därefter hennes föräldrar på resterande 90%.

Vi köpte dock lägenheten gemensamt och bägge parter betalade pengar för den. Hon betalde en större kontantinsats än mig och jag betalade mer renoverings kostnader.

2. När vi separerade så sade jag att det enda jag vill ta med mig var TVn jag köpte några månader innan. Hon vägrar släppa den då vi tillsammans i slutet på Augusti köpte en bil där hon betalade 17.000 och jag 12.000 i insats för. Det var jag som stod som ägare för bilen, och den är såld tillbaka till bilhandeln för kvarvarande skuld.

Hon vill ha tillbaka 10.000:- innan jag får ta min TV.

Vad har jag rätt till då det kommer till sambolagen och då allt vi har köpt/betalat varit för vår gemensamma bostad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du säger tillämpas Sambolagen för det fall ni inte har upprättat ett samboavtal er emellan som klargör hur en bodelning ska ske. Detta verkar ni inte ha gjort varför Sambolagen blir tillämplig, 1 § SamboL.

Det som ingår i en bodelning är samboegendom, se 3 § SamboL. Egendom som klassificeras som samboegendom är sådan som inköpts för gemensamt bruk. Således faller egendom, som varje sambo köpt innan förhållandet inleddes, bort. Likaså egendom som den ena sambon uteslutande använt för eget bruk.

1. Bostadsrätten = det framgår inte när ert samboskap inleddes, men utifrån din fråga drar jag slutsatsen att bostadsrätten inköptes i syfte att ni skulle bo där tillsammans. Att det är din fru som står på köpekontraktet är irrelevant - bostadsrätten utgör samboegendom och ska ingå i er bodelning.

2. TV:n = mycket tyder även på att er TV inköpts för gemensamt bruk. Visserligen kan du stå som ägare men den utgör fortfarande samboegendom för det fall den har inköpts för det gemensamma hemmet, vilket en TV i normalfallet gör. Därmed ska den också delas lika i bodelningen.

3. Bil = en bil kan kan inte utgöra samboegendom då den inte utgör bohag. Bilen ägs alltså efter er separation av den som står skriven som ägare och ingår inte i bodelningen.

Det jag skulle råda er att göra är att upprätta ett samboavtal er emellan (9 §), där ni fördelar er egendom på ett sätt som passar båda. Där kan ni exempelvis komma fram till att egendom om egentligen utgör samboegendom, ska undantas. Om du tar TV:n kanske hon kan ta något annat för motsvarande värde?

Hoppas det var svar på din fråga!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare