Bodelning mellan sambor

Hej! Jag köpte i slutet av augusti en lägenhet och flyttade in i den i mitten av september. Under denna tiden hade jag en flickvän som bodde i södra delen av Sverige. I slutet av oktober bestämde vi oss för att hon skulle flytta upp till mig i mitten av Sverige och hon skrev sig på samma adress i slutet av oktober månad. Om det skulle uppstå en separation om till exempel ett år eller senare för den delen, har hon då någon rätt till lägenheten som jag köpt själv och amorterar på helt själv? Det vi delar på är den fasta hyran samt el. I samband med att jag flyttade in köpte jag även ny soffa, säng och tv, är detta någon hon har rätt till med? Nu på senare tid har vi såklart köpt massa saker tillsammans och det förstår jag att vi delar lika, men tänker på det jag hade innan hon flyttade in. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör samboförhållande finns regler om detta i sambolagen, som du hittar här.

När ett samboförhållande upphör ska om någon av samborna begär det bodelning göras,8§ Sambolagen. Det som ska ingå i bodelningen är den så kallade samboegendomen. För att bodelning ska göras krävs dock att en av samborna begär bodelning inom ett år efter att samboförhållandet upphörde, 8§ Sambolagen.

Det som ska ingå i bodelningen är alltså den så kallade samboegendomen. Samboegendom är den gemensamma bostaden och bohag som har förvärvats för gemensam användning, 3§ Sambolagen.

Som du skriver ska alltså det som ni köpt gemensamt delas lika. Gällande det du köpt innan din sambo flyttade in så blir det avgörande om du har köpt bostaden och bohaget, alltså soffan, sängen och tv:n, för gemensamt bruk, 3§ Sambolagen. Som ovan nämnt krävs även att någon av samborna begär bodelning för att sådan ska ske, alltså sker detta inte automatiskt,8§ Sambolagen.

Om ni inte vill att bodelningsreglerna enligt sambolagen ska gälla kan ni tillsammans skriva ett samboavtal, på det sättet kan ni avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå,9§ Sambolagen. För att skriva ett korrekt samboavtal kan du använda dig av vår avtalstjänst som du hittar här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lisa AnderssonRådgivare