FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/12/2015

Bodelning mellan sambor

Hej! Jag behöver verkligen hjälp så att min sambo flyttar ut från bostadsrätten som jag köpte innan vi blev sambo.

Jag köpte en trea för mig och mina barn som bor hos mig heltid. Jag kände till hans alkoholproblem men så naiv jag var så trodde jag på honom när han sa att han är nu behandlad. Efter en månad började jag märka att han dricker, i smyg. Ölburkar rundad väl med papper i papperskorgen och humörsvängningar. Hans humörsvängningar och utbrott av aggressivitet har börjat påverka mina barn som ännu är ganska små, och på mig.

Jag köpte som jag skrev bostadsrätten innan vi blev sambo. Alla möbler förutom enstaka elektriska saker och köks grejer är mina som jag köpte innan vi blev sambo. Men vi har ingenting skrivet på papper, dvs inget avtal.

Eftersom mina barn har börjat otrivs med hans närvaro och att jag har börjat må psykiskt dåligt vill jag att han ska flytta ut.

Han har inget körkort pga rattfylleri som han erkände för några veckor sedan, han har skulder och har register hos kronofogden, tills han flyttade in till min lägenhet bodde han tillsammans med "ex-sambo" och två barn. Det kommer nya faktor hela tiden och jag orkar inte bo med en så falsk människa.

Vad kan jag göra så att det blir juridiskt rätt? Tacksam för hjälp och råd!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni kan antingen göra en gemensam bodelning, (här finns en mall) eller om ni inte kan komma överens så kan någon av er ansöka om en bodelningsförrättare hos Tingsrätten. Genom att ansöka om bodelning visar du att förhållandet har upphört även om din sambo vägrar att flytta.

Vid bodelning mellan Sambor ska ni dela på samboegendomen dvs. det gemensamma bohaget och bostaden som förvärvats för att vara sambornas gemensamma, enligt 3 § Sambolagen, men bostad som införskaffats innan samboförhållandet uppstod delas inte.

Eftersom du är ägare av bostadsrätten betraktas du som hyresvärd för din sambo och han som din hyresgäst i andrahand. Eftersom du hyr ut en del av din egen bostad har din sambo inget besittningsskydd. Det skydd din sambo har är istället rätten till uppsägningstid. Om inget annat avtalats har han rätt till en uppsägningstid på tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen. Uppsägningen ska vara skriftlig om din sambo bodde hos dig i mer än tre månader i följd och ska delges din sambo enligt 12 kap. 8 § JB. Du bör därför exempelvis mejla eller posta en uppsägelse med rekommenderat brev så att du kan bevisa att Sambon tagit del av uppsägelsen. Din sambo behöver inte skriva under uppsägningen, men du måste kunna påvisa att han har tagit del av den. Om han efter denna tid vägrar flytta kan det bli aktuellt att begära handräckning enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning hos Kronofogdemyndigheten.

Ifall du behöver mer hjälp med bodelning kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserade på bodelning. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

Hoppas att detta besvarar din fråga och lycka till!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare