FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/11/2018

bodelning mellan makar

Hej, min dotter och hennes man ska skiljas. Han har gått i konkurs tidigare och finns kraftigt skuldsatt pga detta hos kronofogden. Min dotter står ensam för lånen på deras lägenhet, bil och har även flera privata skulder hon tagit för att hjälpa sin man och klara ekonomin i familjen.

Hur regleras detta vid en bodelning? Är det något särskilt hon ska tänka på vid bodelningen?

De kommer att göra en vinst på ca 2 miljoner vid försäljningen av sin lägenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB) som du hittar här!

Enligt 1 kap. 5 § ÄktB så upphör ett äktenskap när den ena maken dör eller vid äktenskapsskillnad, dvs vid en skilsmässa. När detta sker så ska det förrättas bodelning och genom denna ska makarnas egendom fördelas mellan dem enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Vid en bodelning ert giftorättsgods delas like mellan er. Med giftorättsgods menas all egendom som inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. I 2 § finns en lista med vad som utgör enskild egendom och det rör sig främst om egendom som blivit enskild genom äktenskapsförord, eller genom ett villkor om det i gåvohandling eller testamente. Däremot får varje make från bodelningen undanta föremål för personligt bruk enligt 10 kap. 2 § ÄktB, detta kan vara exempelvis kläder, glasögon och smycken. Även personliga presenter får undantas. Står de båda på lägenheten kommer hälften ingå i din dotters och hälften i hennes mans giftorättsgods.

Av 1 kap. 3 § ÄktB framgår att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder och vid en bodelning ska, innan andelar beräknas av boet, så mycket avräknas från en makes giftorättsgods att det täcker de skulder som den maken hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes, 11 kap. 2 § ÄktB. Detta innebär att de skulder din dotter och hennes man har ska avräknas på deras giftorättsgods innan de delas upp, dvs. har din dotter giftorättsgods på 200 000 kr och skulder på ca 100 000 blir delar de lika på 100 000 kr vilket blir 50 000 kr var. Jag gissar på att din dotters man, i och med att han tidigare gått i konkurs, har fler skulder än tillgångar vilket kommer resultera i att hans giftorättsgods uppgår till 0 kr. Detta resulterar i att det endast är din dotters giftorättsgods som kommer ingå i bodelningen och således delas lika mellan dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare