Bodelning med samboavtal

Hej, Min pappa vill göra slut med sin sambo men hon har inga pengar, har skulder hos kronofogden och en massa problem. För några månader sedan flyttade vi in i ett hus tillsammans med henne och hennes barn. Min Pappa stod för all kostnad på hus samt renovering.

Har läst några andra inlägg och sett att de finns två olika svar. Det här med vem som har rätt till bostaden.

Huset köptes i syfte för gemensamt boende, men dem båda har skrivit avtal att sambolagen inte ska gälla.

Han är rädd att gå till socialen då hon har två barn.(Inte gemensamma barn)

Då hon är skuldsatt hos kronofogden får hon inte tag i hyresrätt.

Hon är väldigt bekväm och verkar ointresserad av att hitta en lösning. Allting är enligt henne min pappas fel bara.

Att säga att hon för lösa det kommer aldrig gå, det har han försökt med sedan från början i princip.

Kan vi kontakta socialen eller ställer de sig på hennes sida då hon har barn under 18? Har föreslagit ovanstående men har är rädd att de ställer sig på hennes parti.

Eller ska man gå till domstolen?

Vad föreslår ni? Behöver hjälp..

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag förstår att det är en bekymmersam position ni hamnat i och jag ska hjälpa er så långt jag kan att reda ut det juridiska med de omständigheter jag fått.

Som du verkar veta så skulle fastigheten ses som samboegendom och delas mellan din far o hans sambo då det är bohag som förvärvats för gemensamt syfte (3 § sambolagen), ifall avtalet inte existerat.

Detta gäller inte eftersom de har undertecknat ett samboavtal. De enda kraven som ställs på ett sådant avtal är att det ska vara skriftligt och undertecknas av båda parter, 9 § sambolag. När sambolagen inte ska tillämpas så är ägandeförhållandena istället det relevanta vid en bodelning.

Det viktiga kommer bli vem som faktiskt ägt, köpt huset. Kan din far visa på att han betalt fastigheten, en överföring, avtal eller liknande med säljaren och det undertecknade samboavtalet om att sambolagen inte ska gälla så borde det räcka för att din far ska få behålla fastigheten utan inskränkningar. Att hon har barn osv kan spela en roll om vem som får ta över fastigheten inom sambolagen, eftersom den inte är tillämplig så är det inte aktuellt.

Jag rekommenderar att ni söker professionell hjälp hos en juristbyrå ifall det inte löser sig.

MVH

Patrik OlssonRådgivare