FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/06/2014

Bodelning med anledning av skilsmässa

Jag ansökte om skillsmässa från min fru i feb 2013 och den gick igenom i oktober, vi sålde ett hus med vinst och vi fick hälften av pengarna i var under sommaren men i boet fanns mer skulder än tillgångar efter försäljningen. Min fd vägrar göra bodelning jag undrar när skall en bodelning vara gjord och vad händer om min fd använder pengarna från husförsäljningen innan bodelningen är klar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses genom skilsmässa eller till följd av ena makens död ska bodelning normalt ske, enligt Äktenskapsbalken 9:4. I lagen står ingen uttrycklig tidsbegränsning för när en bodelning ska ske. I vissa fall har domstolen godtagit att ena maken begär bodelning efter 9 år, (se RH 2002:19) medan i andra fall ansågs den rätten förbrukad då ansökan om bodelning gjordes efter 7 år (se RH 2003:41). Därmed kan inget definitivt svar ges för när rätten till bodelning går förlorad.

En överenskommelse om bodelning ska upprättas skriftligen och underskrivas av parterna, enligt ÄktB 9:5. Om du och din ex maka inte kan komma överens har ni vardera rätt att begära att en eller flera bodelningsförrättare förordnas av tingsrätten, ÄktB 17:1. Bodelningsförrättaren ska i första hand försöka få er att komma överens men om detta inte går kan en tvångsdelning bli aktuell.

Brytpunkten är den dag då ansökan om skilsmässa lämnades till tingsrätten. Detta innebär att alla tillgångar och skulder som du och din fd maka hade den dagen ni ansökte om skilsmässa beaktas vid bodelningen.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare