FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2018

Bodelning; kort äktenskap

Vad gäller vid en bodelning i en skilsmässa?

Vi har varit gift i 2 år, men sambo i sammanlagt 4 år. Jag köper 2 motorcyklar som står i mitt namn, jag betalar av den ena som ett vanligt lån, där cykeln står som pant (dras från mitt konto då lånet står på mig) den andra tog jag ett blancolån på och betalning sker även där, varje månad från mitt konto. Kan min man nu begära 50% på dessa cyklar?

Kan min man också lägga vantarna på de saker jag hade med mig in i samboförhållandet?

Gäller 50% idag, vid en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då detta handlar om bodelning mellan makar är Äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig, paragrafer som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Om bodelning vid äktenskapsskillnad
Giftorättsgods
En makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Det gör alltså att i de fall ett äktenskapsförord inte har skrivits kommer egendomen att ingå i bodelningen. Detta framgår av 7 kap. 1 § ÄktB.

Likadelning mellan makar av giftorättsgodset
Generellt gäller vid bodelning att ni båda ska erhålla egendom av lika stort värde vid bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Skulder kommer att avräknas från värdet på den egendom som ska fördelas och vad som därefter återstår ska värdemässigt delas lika mellan er. Detta framgår av 11 kap. 2 - 3 §§ ÄktB.

Kort äktenskap
I det fall äktenskap varat under en kortare period kan andelen av egendom som ska ingå i bodelningen minskas, detta följer av 12 kap. 1 § ÄktB. Det rör sig alltså därmed om en viss jämkning av bodelningen och denna beräknas på en femårsperiod. Efter att ni varit gifta i 5 år ska normalt all egendom vara att dela lika mellan er som makar, dessförinnan brukar man räkna på femtedelar. Efter ett års äktenskap kommer 1/5 att ingå i bodelningen osv, för er del bör alltså 2/5 ingå.

Er situation
Då ni numera är gifta får vi utgå ifrån dessa regler, men då ni bara varit gifta i 2 år anses det (som ovan framgått( att allt giftorättsgods inte nödvändigtvis behöver ingå. Då ni inte var något äktenskapsförord (det har iallafall inte framgått) kommer allt ni äger att ingå i bodelningen.

Det viktiga vid bodelningen är dock att det är värdet av allt du äger som kommer att visa på vad din man har rätt till. Låt säga att du har giftorättsgods till ett värde av 100 000 kr och din man till ett värde av 200 000 kr. Då ni endast varit gifta i två år kommer endast två femtedelar av dessa summor att ingå i bodelningen, dvs. 40 000 från dig och 80 000 från din man. Detta blir 120 000 och ni ska därav ha 60 000 kr var (alltså egendom till ett värde av denna summa).

Vem som erhåller vad avgörs utifrån vad var och en äger. Du har rätt att i första hand få den egendom du äger på din lott upp till ett värde av din andel i bodelningen. Detta rör lottläggning och framgår av 11 kap. 7 §. Alltså, äger du båda motorcyklarna har du rätt att få dem på din lott, så länge din man får det värde han har rätt att erhålla. Endera utelämnar du annan egendom till detta belopp eller ersätter honom i pengar.

Lawline RådgivareRådgivare