FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/11/2013

Bodelning innan ansökan om äktenskapsskillnad

Jag och min man ska skiljas och jag undra om man kan göra bodelning före. Vi har en villa som ska säljas efter sommaren 2014 och själva skilsmässan är inte panikartad.. Jag är angelägen att min man inte "plocka åt sig" i AB han är delägare i eller undanhåller mig belopp. Vi saknar äktenskapsförord och har ett 17 årigt barn. Jag har bara deltidsarbete. Kan jag ensam begära bodelning eller måste bägge vara eniga om bodelning före skilsmässa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår dig ska du och din man skiljas men ni har ännu inte ansökt om skilsmässa varför du nu undrar om det finns möjlighet att begära bodelning innan en sådan ansökan inlämnas till tingsrätten.

Av äktenskapsbalken 9 kap. 1 § framgår att om makarna är ense kan de fördela sin egendom genom bodelning under äktenskapet utan att något mål om äktenskapsskillnad pågår. Det är således nödvändigt att ni båda är eniga om bodelning samt att ni ännu inte ansökt om äktenskapsskillnad. En anmälan om bodelning under äktenskapet görs skriftligen till Skatteverket. Bodelningen görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då ni lämnar in ansökan till Skatteverket. I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå, det är all egendom som inte är se som enskild egendom enligt äktenskapsbalken 7 kap. 2 §, vilket bland annat är egendom som blivit enskild till följd av äktenskapsförord.

Hoppas det besvarar din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare