Bodelning för sambor

Hej!

Jag har varit sambo med mitt ex. i två år. Vi har nu separerats sedan 3 månader sen och det som vi gemensamt köpte när vi flyttade in var soffor,säng och ett TV-bord samt en köks grill. När vi köpte dessa varor som ny kostade de ca. 10000 kr sammanlagt. inte för så länge sen gav vi oss in i att köpa en lägenhet tillsammans var av båda betalade 25 000 kr för förhandsköp till mäklaren. nu om några veckor ska jag skriva under kontraktet med mäklaren och överlämna nyköpta lägenheten helt till mitt ex. Jag är dock orolig om mina 25 000 kr och undrar hur jag ska göra om han inte tänker ge tillbaka de till mig när jag har skrivit under kontraktet.

Jag undrar även hur en bodelning för vår samboskap ser ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

I samband med att ert samboförhållande nu har upphört har du (eller din sambo) möjlighet att begära bodelning inom ett år från det att ni separerade. Bodelningen sker inte automatiskt, utan det krävs att det är någon av er som begär det, 8 § SamboL.

Fördelen med bodelning är att det som räknas som samboegendom kommer att delas lika mellan er, 14 § SamboL. Det som räknas som samboegendom är bostad och bohag (möbler och liknande) som har införskaffats för er gemensamma användning, 3 § SamboL. Det innebär att soffan, sängen, TV-bordet och köksgrillen bör räknas som samboegendom, och att det värdet ska delas lika mellan er. Förutsatt att även lägenheten har köpts för er gemensamma egendom ska även dess värde delas lika mellan er, vilket innebär att du har rätt att få tillbaka din del från lägenheten.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss om du har vidare funderingar!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare