FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2019

Bodelning enligt sambolagen

Hej. Min särbo / sambo har separerat efter 8 år tillsammans

Jag vet att det gäller hälften var , betyder det också att jag har rätt till hälften av värdet på hans lght som han äger i Paris ??

Mitt "arv" ett torp är ute till salu nu pga separationen, och han får hälften av det ...

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör, ska samboegendomen fördelas genom bodelning enligt 8 § sambolag (2003:376). Enligt 3 § SamboL anses sambors gemensamma bostad vara samboegendom. För att hans lägenhet ska räknas som samboegendom, måste den ha varit avsedd som ert gemensamma hem och huvudsakligen för detta ändamål (5 § SamboL). Dessutom ska lägenheten inte anses vara samboegendom om den huvudsakligen används för fritidsändamål, enligt 7 § SamboL. Nu angav du visserligen inte alla detaljer om hans lägenhet i Paris, men det jag kan säga är att om den inte var er avsedd som ert gemensamma hem, räknas det inte som samboegendom, och ska således inte ingå i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare