FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/02/2019

Bodelning efter makes död

Min man har avlidit och vi håller på med bouppteckningen. Min mans bror har kontaktat en advokat för att få ut mina tillgångar som har i thailand.

Kan han få ut mina tillgångar i thailand utan mitt godkännande?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Eftersom din make tyvärr har dött så ska en bodelning göras, Äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap 1 §. I denna ska ert giftorättsgods ingå, ÄktB 9 kap 2 §. Giftorättsgodset är all egendom som inte är enskild egendom, ÄktB 7 kap 1 §. Detta innebär tex egendom som är enskild genom äktenskapsförord, gåva eller testamente, jfr ÄktB 7 kap 2 §. Detta betyder att dina tillgångar i Thailand måste vara med i bodelningen, så länge det är giftorättsgods.

Du har även er skyldighet att redovisa denna egendom, ÄktB 9 kap 3 §.

Viktigt för dig att veta är att du kommer att ärva alla tillgångar som din make hade, Ärvdabalken 3 kap 1 §. Detta förutsätter dock att det inte finns något testamente som säger annorlunda och att din make har särkullbarn. Dina tillgångar i Thailand kommer alltså inte att tillfalla din makes bror.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare