FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2018

Bodelning efter avliden sambo

Min far "sålde" sin lägenhet till sin sambo ( på papper men inga pengar bytte ägare). Han stod med på lånet men inte som ägare på lägenheten. De har gemensamt bott i lägenheten i 15år och skaffade den för gemensamt bruk. Nu har han tragiskt gått bort. Ska jag och min bror begära bodelning för lägenheten eller inte?

(vi vill inte ha något nu men tänkte att man kanske skulle skriva något nu för att inte förlora något i framtiden då sambon går bort)

Dödsboet är tomt och vi får stå för begravnings kostnaderna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom bostaden skaffades för gemensamt bruk är den samboegendom enligt 3 § sambolagen och kan därför ingå i bodelning enligt 8 § sambolagen. Enligt 18 § sambolagen kan dock bara den efterlevande sambon begära bodelning. Ni som dödsbodelägare saknar tyvärr rätt att begära detta. Då hela äganderätten förts över till sambon finns det därför ingenting ni som dödsbodelägare kan göra för att få del i lägenheten såvida inte själva överlåtelsen av någon anledning skulle vara ogiltig.

Begär er fars sambo att bodelning ska förrättas tillfaller hälften av samboegendomens nettovärde dödsboet enligt 14 § sambolagen. Ni skulle då kunna få del i lägenheten antingen genom att bli delägare eller genom att er fars sambo köper ut er.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare