FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/09/2018

Bodelning efter 6 år, värdering av bostad

Jag och min förra fru skilde oss för 6 år sedan, men hon har inte velat genomföra bodelningen. jag tror att det beror på att hon väntar på att fastigheten ska öka i värde. Det gjordes en värdering av huset direkt när vi skilde oss - måste det genomföras en ny värdering vid bodelningen? Jag har investerat ca 600 000 kr i huset under denna tid. Kan jag räkna av den summan via kvitton om det blir ny värdering?

Med Vänlig Hälsning

Mats

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar dig rätt så undrar du hur en potentiell bodelning skulle inverka på att det gått 6 år och att du under tiden investera ca 600 000 kronor i ert gemensamma hus.

Även om bodelning görs flera år senare så ska bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Detta framgår av 9 kap. 2§ Äktenskapsbalk (ÄktB). Se Äktenskapsbalken här

Man kallar tidpunkten som bodelningen utgår ifrån den kritiska tidpunkten. Vid värdering utgår man dock ifrån värde så nära bodelningen som möjligt. Om en bodelning skulle ske nu så skulle man således utgå från bostadens nuvarande marknadsvärde.

När det kommer till de 600 000 kronor som du investerat i bostaden efter den kritiska tidpunkten så är det enligt min bedömning att den potentiella värdeökning av din investering kommer du kunna dra av. Alltså inte att du får dra av 600 000 kronor utan att den värdeökning som skett på grund av investeringen tillhör dig. Detta kan vara ganska komplicerat att mäta. Enligt 9 kap. 3§ Äktb finns det en regel om redovisningsplikt efter den kritiska tidpunkten. Ifall dina tillgångar skulle minskas på grund av att du genomförde investeringen på 600 000 kronor så får du fortfarande täcka upp för det som minskats. Du kan alltså inte omplacera dina pengar genom investeringar för att undvika bodelningens regler.

Slutligen kan jag säga att det inte finns någon tidsfrist för hur länge man kan vänta i äktenskapsbalken men i praxis så har domstolen ibland menat att man tappar sin rätt till bodelning om man väntar väldigt lång tid.

Mitt råd är att kontakta en familjejurist som har expertis inom området som kan ge dig ett mer träffsäkert svar då du även kan gå igenom alla omständigheterna i detalj.

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare