Bodelning av hus i samboförhållande

Hej

Jag undrar hur man gör när man ska gå skilda vägar? Vi äger halva huset var. Mäklaren har värderat vårt hus till 3 miljoner. Vi har lån på 2.7 miljoner. Om min sambo vill köpa ut mig från huset, kan jag då begära halva vinsten på huset (150 000) plus att vi betalade in 215 000 kr var i handpenning när vi köpte huset. Alltså 365 000 kr? Tacksam för svar

Mvh

Camilla

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det juridiska förhållandet mellan sambos regleras i sambolagen (SamboL).

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (SamboL 3 §). Ert hus är alltså samboegendom eftersom ni köpt det tillsammans för att ha som gemensam bostad.

När ett samboförhållande tar slut ska bodelning göras om någon av samborna begär det (SamboL 8 §). Det innebär att all samboegendom ska delas lika, och ni skulle alltså dela på värdet av ert hus vid en bodelning. Precis som du har gjort avräknar man då först skulden (SamboL 13 §). Kvarvarande värde av huset blir då 300 000, och din andel blir hälften av det, alltså 150 000. Eftersom bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde (SamboL 8 §), är det relevanta husets värde, och inte vad ni betalat in. Handpenningen ska därför inte räknas med när man delar på husets värde.

Som svar på din fråga kan din sambo köpa ut dig från huset för 150 000.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare