FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/05/2018

Bodelning av bostad mellan sambor

Hej,

Jag och min dåvarande flickvännen bodde tillsammans i en lägenhet ( bostadsrätt ), vi båda ägde 50% var och vi ska nu gå isär. Hur ska detta göras på bästa sätt, då hon ska köpa ut mig. Vi köpte lägenheten för 300.00, 150.00 var, och den är nu värd 400.000 i dagsläget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som är aktuell för sambor är sambolagen, den hittar du här. Bodelning mellan sambor regleras i 12-17 §§ sambolagen.

Det ni kan göra är en bodelning, av din fråga så framgår endast siffrorna för bostaden så det är dessa jag kommer att räkna på. Bodelningen sker med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde (8 § första stycket), i ditt fall är det alltså bostadens marknadsvärde som är relevant för bodelningen (400 000kr).

När ni ska bodela lägenheten ska avdrag göras för vinstskatt samt fiktivt mäklararvode. Vinstskatten för bostäder är 22 %. Fiktivt mäklararvode är en summa ni kommer överens om, summa ska representera vad det kostar att sälja lägenheten. Här nedan ska jag ge ett räkneexempel:

Vinstskatt beräknas: 400 000 - 300 00 (inköpspris) - ca 25 000 kr (fiktivt mäklararvode) = 75 000

75 000 x 0,22 = 16 500 kr <= denna summa är vad ni hade behövt betala i skatt om bostaden såldes och denna summa ska tas med i bodelningen. Om ni har gjort renoveringar på bostaden skulle även dessa kunna räknas in när man beräknar vinstskatten.

Bodelning: 400 000 - 25 000 (fiktivt mäklararvode) - ev skuld - 16 500 = 383 500 <= det är denna summa som ni ska dela på. Alltså ska din flickvän betala (383 500/ 2) 191 750 kr till dig. Är det så att ni har lån på bostaden lägger ni in detta som en minuspost vid beräkningen (där jag har skrivit "ev skuld").

Hoppas du fick svar på sin fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare