Bo kvar i bostad som efterlevande sambo?

Hej,

Jag och min sambo lever tillsammans sedan några år tillbaka. Vi äger bostaden 50/50.

Vi har inga gemensamma barn dock har vi båda vuxna barn sedan tidigare. Hur kan vi bäst säkerställa att

vid eventuellt dödsfall att min sambo får bo kvar i bostaden utan att behöva " lösa ut" respektives barn från ev. laglott som de har rätt till? Kan någon av oss bo kvar utan stress över att någons barn kan kräva att få ut laglotten genast?

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en sambo avlider görs en bodelning mellan samborna enligt 8 § sambolagen (SamboL). I en bodelning ingår endast samboegendom, alltså bostad och bohag som inskaffats för gemensamt bruk. Bostaden ägs gemensamt av er och jag antar därmed att den är avsedd för gemensamt bruk. Detta innebär att bostaden räknas med som samboegendom. Endast den efterlevande sambon har rätt att begära bodelning och om rätt att överta bostad eller bohag, 18 § SamboL.

Alltså den efterlevande sambon får bo kvar i fastigheten om hela den tillfaller den genom bodelningen. Ett alternativ är att ni genom testamente skriver att ni vill att den efterlevande av er två får bo kvar i bostaden eller att vid min död ärver min sambo vår gemensamma bostad med fri äganderätt och får då bo kvar i bostaden och arvslotten för era respektive barn skjuts vidare till när den efterlevande sambon avlider. Barnen har då rätt till efter arv och får då ut sin lott. Detta bygger på att det finns tillräckligt med tillgångar i boet annars kan din sambo bli tvingad att lösa ut barnen. Behöver ni hjälp med att skriva testamente råder jag er att kontakta en verksam jurist eller advokat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare