FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt28/03/2018

Blir uttagande av vinst i bolag automatiskt registrerat som lön efter 1 år?

Hej, jag hade en fråga angående ekonomi. Om jag tar ut vinst pengar varje månad från mitt företag, så blir det inte registrerat som lön men efter 1 år och det har blivit bokfört, kommer det automatiskt bli lönen jag har fått på 1 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

De olika delarna av din inkomst som företagare

Som företagare kan du som du har gjort ta ut vinst/ utdelning som din inkomst, det här likställs inte med lön. Till skillnad från när du tar ut vinst/ utdelning, får du när du tar ut lön även sociala förmåner såsom pensionsförmåner och sjukpenning.

Skiktgränserna för skatten

Det finns 3 olika skiktgränser som kommer att bestämma vilken skatt du betalar på din inkomst. År 2017 är dessa följande (65 kap. 5 § inkomstskattelagen https://lagen.nu/1999:1229#K65):

1:a skiktgränsen = 438 900 kr/ år (kommunalskatt)

2:a skiktgränsen = 439 000 - 638 400kr/ år (kommunalskatt + 20% statlig skatt)

3:e skiktgränsen = 638 500 kr/år (kommunalskatt + 25% statlig skatt)

Om du tar ut en lön eller vinst som överstiger det första gränsbeloppet, kommer du att beskattas på den delen av din årsinkomst som överskrider 438 900, eftersom det är sin totala förvärvsinkomst som lägger grunden för hur mycket skatt som ska betalas, inte de olika områdena för sig.

Automatisering till lön

Din inkomst kommer alltså inte att ses som lön eftersom när du tar ut län betalar du mer skatt, vilket som tidigare nämnt går till sociala förmåner. Däremot kommer du att få betala marginalskatt på den delen av din inkomst som går utöver den första skiktgränsen.

Sammanfattningsvis

Anledningen till att jag tar upp skatten är för att det är så jag förstår din fråga, om frågan endast gäller om du får samma förmåner som när du tar ut lön så har jag svarat på det med.

Är det så att du vill tillägga något i frågan får du mer än gärna kommentera här nere, det vill säga om frågan var mer relaterad till redovisning, men här är grunden till varför du kanske har uppfattat att din vinst har blivit till lön i redovisningen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare