Blir testamentet ogiltigt efter giftemål?

Har skrivit testamente och undrar om det blir ogiltigt om jag gifter mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett testamente blir inte ogiltigt om du skulle gifta dig.

Detta förutsätter att du inte skrivit i testamentet att det inte ska gälla om du gifter dig. Om du inte skrivit något om testamentets giltighet vid giftermål, så gäller testamentet fortfarande efter giftermålet.

Det som påverkas av ett eventuellt giftermål är arvsordningen. Beroende på testamentets innehåll, så är det efter giftermålet din make som ärver den del av din egendom som du inte testamenterat till någon annan (3 kap. 1 § ärvdabalken). Innan giftermålet är det dina barn som ärver den egendom du inte testamenterat bort (2 kap. 1 § ärvdabalken). Vid avsaknad av barn är det dina föräldrar som ärver dig och är inte dina föräldrar vid liv ärver dina syskon dig (2 kap. 3 § ärvdabalken).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare