Blir personen svensk medborgare om personen är född utomlands med en svensk förälder?

Hej jag undrar en sak om medborgarskap. Om en person föds i Danmark men har en pappa som är född i Sverige och har svenskt medborgarskap får personen som föddes i Danmark då automatiskt svenskt medborgarskap vid födseln? Om inte hur kan personen bli svensk medborgare i framtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att tillämpa bestämmelserna i Lag om svenskt medborgarskap. Enligt nuvarande lagstiftning förvärvar barn ett svenskt medborgarskap vid födelsen om en förälder till barnet är svensk medborgare eller en avliden förälder till barnet var svensk medborgare vid sin död (2 § Lag om svenskt medborgarskap).

Om personen är född efter 1 juli 2001 men innan 1 april 2015

Bestämmelserna kan skilja sig åt beroende på när barnet i fråga är fött. Om personen är född efter 1 juli 2001 men innan 1 april 2015, är personen svensk medborgare om mamman är svensk medborgare. I din fråga framgår det att pappan är svensk medborgare och personen född utomlands, barnet blir då svensk medborgare om pappan var svensk medborgare och gift med personens mamma vid födseln. Om föräldrarna inte var gifta vid födseln, blir personen svensk medborgare den dag föräldrarna gifter sig om personen är under 18 år gammalt (Migrationsverket om svenskt medborgarskap för barn födda efter 1 juli 2001 men innan 1 april 2015).

Om personen är född efter 1 april 2015

Om personen är född efter 1 april 2015 blir personen svensk medborgare om någon av föräldrarna är svenska medborgare vid personens födsel eller om en avliden förälder till personen var svensk medborgare (2 § Lag om svenskt medborgarskap) (Migrationsverket om svenskt medborgarskap för barn födda efter 1 april 2015).

Ansöka om svenskt medborgarskap

Hur och om personen har möjlighet att bli svensk medborgare om den inte enligt ovan nämnda bestämmelser blivit svensk medborgare automatiskt skiljer sig åt beroende på vad för situation och ålder personen befinner sig i. På migrationsverkets hemsida kan du göra ett test om möjligheten för att bli svensk medborgare föreligger HÄR . Om personen i fråga är nordisk medborgare, finns det särskilda bestämmelser som kan bli aktuella som du kan läsa om HÄR. Det finns också särskilda bestämmelser för personer mellan 18-21 år som du kan läsa mer om HÄR. Återkom gärna med mer information om personen för ett mer specifikt svar om möjlighet att söka svenskt medborgarskap om bestämmelserna ovan visar att personen inte förvärvat svenskt medborgarskap automatiskt vid födseln!

Hälsningar,

Julia LaxRådgivare