Blir man skyldig till drograttfylla om man kör medan man tar adhd-medicin?

Hej,

Jag har körkort sedan 10 år och aldrig ens fått fortkörningsböter men för ett tag sedan åkte jag in i en rutin kontroll. Jag hade mitt barn med mig och polisen tyckte att jag såg påverkad ut vilket jag tyckte vara helt otroligt. De tog in mig på blodprov och sedan fick jag ta min bil och åka hem. Efter ett tag fick jag brev från polisen att jag ev. skull bli åtalad för drograttfylla. Jag talade om för polisen i samband med blodprovet att jag har adhd och tog Attentin för det men dom menar att det är drograttfylla. Vi förstår ingenting. Ska alla som har adhd-medicin bli av med körkortet? Jag träffar min läkare var tredje månad och ska det vara så att alla som har detta ska få åka i varje gång vid ett rutinstopp till polisen för att ta blodprov?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Medicinen du nämnde Attentin innehåller dexamfetamin vilket gör att den kan klassifiseras som en typ II narkotika. Personer som kör bil under påverkan av vissa former av narkotiska med narkotiska ämnen kvar i blodet kan mycket riktigt dömas för drograttfylla. (4 § 2 st Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott)

Dessa typer av narkotika som göra bestämmelse om drograttfylla lämplig räknas upp i 8 § narkotikastrafflagen och pågrund av Läkemedlesverkets typ II - klassificering.

Översiktligt sett bör bilkörning undvikas vid behandling med dexamfetamin om inte patienten är väl inställd på preparatet och eventuella biverkningar väl kända. Men är din läkare väl insatt i ditt ärende och villig att vittna om ditt lovliga användande kan det finnas möjlighet att överklaga polisens beslut.

Behöver du assistans i din överklagan kan du höra av dig till vår juristbyrå via info@lawline.se

Hoppas det besvara din fråga och lycka till!

Amanda OlssonRådgivare