FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/03/2018

Blir förälder av med gemensam vårdnad om denne flyttar längre än fyra mil?

Hej

Jag undrar om det finns nån regel som säger att man inte får flytta längre bort än 4 mil från barnen om man har gemensam vårdnad?

Av säger man sej vårdnaden då?

Hon har dessutom missbruksproblem vilket finns dokumenterat .

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gemensam vårdnad utgör inget hinder från att flytta till annan ort utan den andre förälderns godkännande. Jag vet inte vad ni har för överenskommelse beträffande barnets boende i dagsläget, men ni bör avtala om hur ni vid flytt ska hantera boendefrågan (6 kap. 14 a § föräldrabalken). Detta avtal ska vara skriftligt och måste godkännas av socialnämnden.

Enligt 6 kap. 15 § föräldrabalken har barnet rätt att umgås med den förälder som det ej bor med och alla beslut i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge ska fattas med utgångspunkt i vad som är bäst för barnet och barnets behov av en god kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2a § föräldrabalken). Detta innebär att ni som föräldrar, trots avståndet, måste ge utrymme för detta om barnet så önskar. Om föräldern måste flytta och den gemensamma vårdnaden skulle lida på grund av detta, har du möjlighet att ansöka om ensam vårdnad. Detta beslut fattas av rätten och den tar särskilt hänsyn till föräldrarnas förmåga att samarbeta i de frågor som rör barnet (6 kap. 5 § föräldrabalken). Möjligheten att få ensam vårdnad är beroende av ett flertal omständigheter, bland annat av barnets relation med den andra föräldern. Det krävs starka skäl för att rätten ska fatta ett beslut om ensam vårdnad och enbart en flytt utgör troligen inte ett tillräckligt starkt skäl för att en ansökan ska beviljas. En förälder som flyttar avsäger sig heller inte vårdnaden. Dock skulle den omständigheten, att den andre föräldern har missbruksproblem kunna ligga till grund för att du ska få ensam vårdnad (6 kap. 7 § föräldrabalken).

Utgångspunkten är att föräldern får flytta. Det finns ingen lagregel som stadgar att man inte får flytta längre än fyra mil. Föräldern som flyttar avsäger sig inte vårdnaden. Avståndet kan dock komplicera det gemensamma utövandet av vårdnaden och föreligger missbruksproblem kan du ansöka hos tingsrätten om att få ensam vårdnad. Vill du ha hjälp med detta kan du kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare