FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/09/2020

Blir fastighetsavgiften lägre när en av makarna avlidit? Det är bara en ägare till fastigheten-

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag uppfattar det som att ni varit två delägare från början innan maken avled och att det nu endast är den efterlevande som äger fastigheten. Du får gärna återkomma om det är så att jag missförstått din fråga.

Fastighetsavgiften finns beräknad i din inkomstdeklaration. Om din make exempelvis avlider 2020, innebär det att dennes dödsbo betalar in fastighetsavgiften för det året. Dödsboet kan inte få skattereduktion för fastighetsavgift om fastighetsägaren var pensionär och avled under 2020. Det beror på att fastighetsägaren måste ha ägt och varit folkbokförd på fastigheten under hela 2020.

Det innebär att din fastighetsavgift kan komma att minska för nästkommande år, men exakt hur mycket den blir kan jag inte svara på. Jag hänvisar dig vidare till Skatteverket för en detaljerad uträkning.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare