Blir enskild egendom giftorättsgods när den inte nämns i testamente?

Hej! Ett par som har ett gemensamt barn och där två särkullbarn till ena parten finns. Personen utan särkullbarn har ärvt pengar som enskild egendom vid ett tillfälle. Flera år senare så skrivs ett testamente om att särkullbarnen bara ska få ut sina laglotter vid sin förälders frånfälle och resten när båda gått bort. I testamentet så nämns dock inte den enskilda egendomen alls. Min fråga är att om man genom att inte nämna det som ärvts som enskild egendom då gjort detta till giftorättsgods, eller om det är viljan hos den person som testamenterade pengarna som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en gift person ärvt pengar som enskild egendom kan pengarna endast göras till giftorättsgods genom att personen ger bort pengarna som gåva till sin maka eller make. Anledningen till detta är att föreskriften om att egendomen ska vara enskild ses som ett villkor från personen som testamenterade pengarna som inte kan bortses ifrån. Det går alltså inte att göra pengarna till parets giftorättsgods genom att skriva ett äktenskapsförord och inte heller genom att skriva ett testamente där den enskilde egendomen inte nämns.

Som svar på din fråga är det alltså viljan hos personen som testamenterade pengarna som gäller. Den enskilda egendomen kommer vara enskild så länge den inte ges bort i gåva.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare