FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/03/2022

Blir en make automatiskt ägare till hälften av min egendom?

om en kvinna har en fastighet (hela lagfarten) och sedan gifter om sej ...äger mannen då hälften av fastigheten automatiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om äganderätten till din fastighet förändras om du gifter dig. Eftersom det handlar om äktenskap är äktenskapsbalken (ÄktB) aktuell.

Blir maken delägare av fastigheten?

Din potentiella man kommer inte att bli ägare till hälften av fastigheten. Som utgångspunkt råder man som gift över sin egendom så länge man fortfarande är gift (1 kapitlet 3 § ÄktB). Det är om en bodelning sker som det blir aktuellt med att den andra maken blir ägare till hälften av fastigheten och annat giftorättsgods. En bodelning kan antingen ske frivilligt eller om äktenskapet upplöses på grund av skilsmässa eller dödsfall (9 kapitlet 1 § ÄktB). En bodelning behöver dock inte ske om ingen av makarna begär det.

Kan man säkerställa att man får behålla fastigheten?

Om man inte vill riskera att förlora fastigheten kan man innan giftermålet göra fastigheten till enskild egendom genom ett äktenskapsförord (7 kapitlet 2 § första stycket första punkten ÄktB). Då inkluderas inte fastigheten vid en eventuell bodelning.

Sammanfattningsvis blir maken inte automatiskt ägare till hälften av fastigheten utan det krävs att en bodelning genomförs.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare