Blir en bostadsrätt samboegendom och respektive flyttar in?

Jag äger sedan flera år en bostadsrätt och nu har min pojkvän flyttat in. Jag köpte lägenheten innan jag träffade min pojkvän. Han betalar halva avgiften till bostadsrättsföreningen (inget på lånet eller amorteringen).

Behöver jag skriva ett avtal med min sambo gällande min lägenhet eller kommer den alltid vara min om vi gör slut. Dvs. kan han kräva att lägenheten på något sätt även tillhör honom om vi inte har ett avtal mellan oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att Ni vänder Er till Lawline med Era frågor!

Eftersom Er fråga rör vilken egendom man delar på om man blir sambo är det sambolagen (SL) som reglerar detta.

Det anges i SL att sådan egendom som är införskaffad för gemensamt bruk är samboegendom. Eftersom Ni äger bostadsrätten sedan flera år kan den inte anses införskaffad för gemensamt bruk och Er pojkvän kan inte ha någon rätt till den.

Slutsatsen blir att bostadsrätten kommer alltid vara Er, om Ni inte säljer den eller dylikt, även om Ni skulle göra slut.

Värt att tänka på är att alla möbler och liknande som någon av Er köper in till lägenheten, från det att han flyttade in, blir samboegendom som Ni delar på värdet av om Ni går isär. För att Ni ska kunna behålla det som Ni betalat för vad gäller sådan egendom krävs dock att Ni upprättar ett samboavtal. Om Ni skulle vara i behov av detta kan Ni använda Er av våra avtalstjänster.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare